آسوشیتدپرس نوشت، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین از طرف‌های درگیر خواست تا از آتش‌بس ۳۰ روزه مورد تصویب شورای امنیت تبعیت کنند.

این سخنان در آغاز جلسه امروز شورای حقوق بشر تحت حمایت سازمان ملل مطرح شد. این اولین اظهارات گوترش از زمان تصویب قطعنامه عضو شورای امنیت با درخواست اجرای آتش‌بس ۳۰ روزه در سراسر سوریه است. گوترش گفت، از این قطعنامه استقبال می‌کند اما تاکید کرد قطعنامه های شورای امنیت تنها در صورتی معنادار هستند که به صورتی اثرگذار اجرا شوند.

گوترش گفت، انتظار دارد این قطعنامه فورا اجرایی شود. او همچنین خواستار ارسال امن، بدون مانع و مداوم کمک‌ها و خدمات انسان‌دوستانه و نیز خروج بیماران و مجروحان از منطقه شد.

زید رعد الحسین، رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد هم در سخنانی محتاطانه درباره اینکه آیا آتش‌بس مورد نظر سازمان ملل در سوریه اجرایی می‌شود، گفت، حملات هوایی بر فراز حومه های دمشق تحت کنترل شبه‌نظامیان هنوز ادامه دارد.

او همچنین درخواست‌ها برای اجرای کامل آتش‌بس را تکرار کرد اما گفت: با این حال دلایل زیادی داریم که محتاط باشیم و علت آن هم هفت سال ناکامی در توقف خشونت و هفت سال کشتار بی‌وقفه و وحشتناک در سوریه است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.