این شرکت‌ها مبتنی بر ایده‌هایی ریسک‌پذیر هستند که مدل کسب و کارشان تقریبا نامشخص است و بازار هدفشان نیز در حد فرضیه در نظر گرفته می‌شود. شرکت‌های نوپا می‌توانند در هر حوزه‌ای ایجاد شوند، اما بیشتر به شرکت‌هایی گفته می‌شود که رشد سریعی دارند و در زمینه تکنولوژی فعالیت می‌کنند.

شرکت‌های نوپا در دوره حباب دات کام محبوب شدند؛ دوره‌ای که بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۰ میلادی روی داد و طی آن بازارهای بورس سهام کشورهای صنعتی دنیا شاهد رشد سریع ارزش مالی بودند. این افزایش بیشتر از رشد بخش اینترنت و شاخه‌های مرتبط با آن انجام ‌شد و از مشخصه‌های این دوره، تأسیس گروه جدیدی از شرکت‌های بر پایه اینترنت بود که به طور کلی به آنها شرکت دات-کام گفته می‌شد.

شرکت‌های نوپا می‌توانند در هر شکلی و به هر اندازه‌ای ایجاد شوند؛ سرمایه‌گذارها به طور کلی به آن دسته از شرکت‌های نوپایی جلب می‌شوند که نسبت خطر به سود بالایی دارند و مقیاس‌پذیرتر هستند. بنابراین هزینه راه‌اندازی کمتر، ریسک زیاد و توان بالقوه بالایی برای برگرداندن سرمایه دارند. معمولاً یک شرکت نوپای موفق، قابلیت رشد بیشتری نسبت به یک شرکت جاافتاده دارد؛ یعنی می‌تواند با سرمایه‌ و نیروی کار کمتری، زمینه رشد بیشتری نسبت به شرکت‌های قدیمی داشته باشد.

شرکت‌های نوپا برای رشد سریع خود نیاز به جذب سرمایه دارند و در این راه گزینه‌های مختلفی وجود دارد. شرکت‌های دیگر یا افراد سرمایه‌گذار می‌توانند به شرکت‌های نوپا با تبادل پول نقد در برابر سهام کمک کرده تا فعالیت خود را شروع کنند؛ در عمل سرمایه مورد نیاز بسیاری از شرکت‌های نوپا، توسط بنیانگذارانشان تامین می‌شود.

وظیفه مهم در راه‌اندازی یک کسب‌وکار، تحقیق برای اعتبار، ارزیابی و توسعه ایده یا مفاهیم آن کسب‌وکار است؛ اگر ارزش یک شرکت بر اساس فناوری باشد، مهم است که بنیانگذاران آن از مالکیت معنوی ایده‌های خود حفاظت کنند. از چالش‌های راه‌اندازی یک شرکت نوپا، سرمایه، نیروی انسانی و هزینه‌های پایه است؛ بنابراین، برخی از شرکت‌های نوپا برای کاهش این هزینه‌ها از دفتر کار مجازی استفاده می‌کنند.

استارتاپ‌های مالی

پیشینه شکل گیری این استارتآپ‌ها به حدود ۱۰ سال پیش در اروپا و آمریکا باز می‌گردد، اما این شرکت‌ها خیلی زود به نقاط مختلف جهان مانند کشور پُرجمعیت چین هم راه یافتند و حالا بخش مهمی از بازار جا به جایی‌های مالی را در سطح جهان در دست گرفته اند. شرکت هایی نظیرKlarna  ، Tadyen و Transeferwise  روش های دریافت و پرداخت وجوه را در اروپا و بعد در دنیا تغییر دادند و دیری نگذشت که به دلیل نوآوری به غول‌های مالی در سطح جهان تبدیل شدند.

صنعت‌های سرمایه‌گذاری، بانکداری و نقل و انتقال‌های مالی در سال‌ها و دهه‌های گذشته همگام با پیشرفت تکنولوژی و استفاده از فناوری‌های جدید شاهد پیشرفت‌های بسیاری بوده‌اند که یکی از آنها راه‌اندازی استارتآپ‌های مالی یا « فین تک»ها است؛ استارتآپ‌هایی که در این صنایع فعالیت می‌کنند، معمولا  با گوشی‌های هوشمند و تکنولوژی‌های نوین گره زده است و خیلی راحت از طریق گوشی‌های هوشمند خدماتی مانند سرمایه‌گذاری، پرداخت، انتقال و ارسال پول، خرید شارژ تلفن همراه و… را برای شما انجام می‌دهند. چندی پیش بیزینس اینسایدر در گزارشی ویژه به مهم‌ترین و ارزشمندترین استارتآپ‌های مالی در سطح جهان پرداخت که در میان آنها نام استارتآپ‌هایی از چین و آمریکا دیده می‌شود.

سرمایه‌گذاری در استارتآپ‌های مالی

استارتاپ‌ها خیلی سریع به صنعت مالی نفوذ کردند و با یافتن راهکارهای بی‌نظیر این صنعت را با تغییرات بسیاری در مدت کوتاهی مواجه کردند و از آنجا که روزانه در جهان فعالیت‌های گسترده‌ای در حوزه فین تک‌ها انجام می‌شود، این حوزه یکی از علاقه‌ مندی‌‌های جدید سرمایه‌گذاران شده است. در حال حاضر سرمایه‌گذاران زیادی به حوزه فین تک‌ها علاقه دارند و تعدادشان نیز روز به روز در حال افزایش است.

آمارهای جهانی حاکی از آن است که سرمایه‌گذاری در این حوزه که در سال ۲۰۰۸ میلادی حدود ۹۳۰ میلیون دلار بوده،۱۲ برابر شده و در سال ۲۰۱۴ به ‌بیش از ۱۲ میلیارد دلار رسیده است. در اروپا حدود ۱.۵ میلیارد دلار در شرکت‌ها و استارتاپ‌های فین‌ تک در سال ۲۰۱۴ سرمایه‌ گذاری شده که سهم شرکت‌های حاضر در لندن ۵۳۹ میلیون دلار، آمستردام ۳۰۶ میلیون دلار و استکهلم ۲۶۶ میلیون دلار بوده است. پس از لندن، استکهلم عنوان دومین شهر اروپا را دارد که توانسته بیشترین سرمایه در۱۰ سال گذشته جذب کند. برخی از شرکت‌های شناخته ‌شده فین ‌تک از جمله ‎Funding Circle،‌Nutmeg ‎ و‎ TransferWise ‎در لندن فعالیت می‌‌کنند و در ایالات متحده آمریکا نیز استارتاپ‌های فین تکی بسیاری مثل Affirm، ‌Betterment، ‌IEX، ‌Fundera، ‌Behalf، ‌Lending Club، ‌Money.net، ‌Square، ‌Stripe، ‌SoFi، ‌Robinhood، ‌ Plaid‎و‎Wealthfront ‎ ، فعالیت دارند.

۵ استارتاپ‌ برتر مالی

در حال‌حاضر صنعت انتقال پول در گوشه و کنار جهان در حال شکوفایی بوده و فناوری‌های مالی صنعت پرداخت را با تغییر قابل توجهی مواجه کرده است. بسیاری از استارتاپ‌هایی که اخیرا در این حوزه به وجود آمده‌اند، راه‌حل‌های مناسبی برای پرداخت‌های نقدی ایجاد و نحوه‌ی انتقال بهتر پول را فراهم کرده‌اند. بنابراین چند مورد از استارتاپ‌های برتر در حوزه‌ی فناوری مالی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

ترنسفروایز

انتقال پول میان کشورها بسیار گران است و هزینه‌های بسیاری به بانک‌ها پرداخته می‌شود تا عمل انتقال پول را فراهم کنند. ترنسفروایز تمام این استراتژی‌های نادرست را حذف کرده و به مردم اجازه می‌دهد تا با کمترین هزینه واقعی امکان ارسال پول به خارج از کشور را داشته باشند.

ورلدرمیت

"ورلدرمیت" سرویس انتقال پول آنلاین است که به شما امکان ارسال پول به دوستان و خانواده‌تان را تنها با استفاده از گوشی‌های هوشمند آندرویدی فراهم می‌کند. یکی از ویژگی‌های مهم "ورلدرمیت" مدت زمان انتقال پول است، با این استارتاپ انتقال پول به سادگی ارسال پیام در منسجر است.

وی‌سوآپ

به "وی‌سوآپ" معمولا ارز اجتماعی هم گفته می‌شود، به جای این‌که به بانک مراجعه کنید و به خرید ارز بپردازید؛ می‌توانید پول خود را مستقیما با مردم دیگر در خارج از کشور مبادله کنید.

سندمانی.پی اچ

این شرکت یکی از استارتاپ‌های فیلیپینی است که از بیت‌کوین برای ارائه‌ی خدمات انتقال پول به میلیون‌ها نفر از کارگران خارجی که هزینه‌های سنگینی برای انتقال پول به خانه‌های‌شان متحمل می‌شدند، ایجاد شده است.

peerTransfer

یکی از پیشروان پرداخت برای صنعت آموزش و پرورش است؛ انتقال پول برای دانشجویان بین‌المللی همواره یک معضل بوده و روش‌های سنتی اغلب خیلی گران هستند؛ بنابراین peertransfer یک راه‌حل موثر و جذاب برای موسسات آموزشی بین‌المللی است.

فین‌تک‌ها

در چند سال گذشته استارتاپ‌های مالی زیادی با بهره‌گیری از فناوری‌های مدرن شروع به کار کردند، تا بتوانند سرمایه‌گذاری، پرداخت قبوض و حتی وام گرفتن را برای مردم آسان کنند؛ این استارتاپ‌ها با نام "فین تک" شناخته می‌شوند. "فین تک" در حقیقت به معنی استفاده نوآورانه از فناوری در ارائه خدمات مالی است؛ فین ‌تک یا فناوری‌های مالی معادل ‌Financial ‎technology‌ یا ‌FinTech‌ است.

به طور کلی کسب‌ و کارهای فین ‌تک در ۹ دسته قرار می‌گیرند؛ پرداخت، پول و ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین، ولث تک یا کسب وکارهای فناوری مربوط به بورس و سرمایه‌گذاری، مدیریت مالی شخصی، قرض دادن و تامین سرمایه جمعی، انتقال بین المللی پول یا رمیتنس‌ها، بانکداری روزمره و بانک‌های بدون شعبه، اینشورتک یا کسب وکارهای فناوری بیمه و رگ تک یا کسب وکارهای مربوط به قانون‌گذاری در این دسته قرار دارند.

"فین‌تک"‌ها در ایران

همزمان با رشد فین تک‌ها در جهان، این طرح خلاقانه مالی وارد کشور ما نیز شد و شرکت‌هایی هم به فعالیت در این حوزه پرداختند؛ در این بین فروشگاه‌های اینترنتی بطور گسترده‌ای از این تکنولوژی استفاده می‌کنند، شرکت‌های دیگری نیز شروع به کار کرده‌اند که انواع دیگر سرمایه‌گذاری، پرداخت‌ها، جابه‌جایی مالی و… انجام می‌دهند.

اکنون بیشتر استارتآپ‌های مالی ایران در حوزه پرداخت فعالیت می‌کنند، اما به تازگی استارتآپ‌هایی نیز راه‌اندازی شده است که هدف اصلی آنها مدیریت سرمایه‌گذاری است. یکی از این استارتآپ‌ها را شرکت تأمین ‌سرمایه تمدن با هدف ارائه سبد کاملی از خدمات مالی به مشتریان خود و دارایی تحت مدیریت نزدیک به 300 هزار میلیارد ریال به ثبت رسانده و فعالیت رسمی خود را با اخذ مجوز فعالیت از سازمان بورس و اوراق بهادار آغاز کرده است.IBSHOP برای کلیه افراد راه حل‌های سرمایه‌گذاری متنوعی از طریق ایجاد امکان صدور و ابطال واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری، خرید و فروش اوراق تامین مالی، خدمات مشاوره سرمایه گذاری؛ خدمات کارگزاری و سبدگردانی ارایه می‌کند و دسترسی به خدمات مالی و سرمایه گذاری را به صورت یک‌پارچه و بدون واسطه در سریع ترین زمان ممکن فراهم می‌کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.