روسیا الیوم گزارش داد، احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب امروز یکشنبه از قطعنامه شماره ۲۴۰۱ شورای امنیت سازمان ملل برای آتش‌بس یک ماهه در سوریه استقبال کرد.

محمود عفیفی سخنگوی رسمی دبیرکل اتحادیه عرب گفت: ابوالغیط همه طرف‌های ذی‌ربط را به پایبندی به این قطعنامه و اجرای فوری آتش‌بس در سرتاسر سوریه دعوت کرده است.

وی افزود: دبیرکل اتحادیه عرب ضمن هشدار درباره پیامدهای ادامه نقض توافق‌های مربوط به کاهش تنش و عدم پایبندی به آتش‌بس به‌ویژه قطعنامه‌های مرتبط شورای امنیت، ابراز امیدواری کرد که قطعنامه ۲۴۰۱ شورای امنیت، گامی در راستای آتش‌بس فراگیر و دائم در سوریه و حل و فصل سیاسی بحران این کشور باشد.

سخنگوی رسمی دبیرکل اتحادیه عرب اظهار داشت: حل بحران سوریه فقط از طریق روند سیاسی فراگیر زیر نظر سازمان ملل متحد محقق می‌شود و راه حل‌های نظامی و افراط در استفاده از راهکار نظامی، نتیجه‌ای به جز پیچیده تر کردن اوضاع میدانی در سوریه ندارد و فرصت‌های رسیدن به حل سیاسی بحران این کشور را با مانع مواجه می‌کند.

شورای امنیت سازمان ملل شامگاه شنبه قطعنامه آتش‌بس ۳۰ روزه در سوریه را تصویب کرد.

بر اساس متن قطعنامه شورای امنیت، قرار است در سرتاسر سوریه به مدت دستکم ۳۰ روز آتش‌بس برقرار شود.

در این قطعنامه از طرف‌ها خواسته شده است که شرایط را برای انتقال فوری مجروحان و انتقال کمک‌های بشردوستانه به مناطقی که به کمک نیاز دارند، فراهم کنند.

داعش، القاعده، النصره و دیگر گروه‌های تروریستی که در فهرست سازمان ملل قرار دارند، از آتش‌بس مستثنا شده‌اند.

شورای امنیت روز جمعه برای دومین بار رای‌گیری درباره نسخه اصلاح‌شده پیش‌نویس قطعنامه‌ای برای برقراری آتش‌بس انسانی در سوریه به‌ویژه در غوطه شرقی به مدت ۳۰ روز را به تاخیر انداخت.

مسکو در جریان نشست روز پنجشنبه شورای امنیت خواستار انجام اصلاحاتی درباره پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده از سوی کویت و سوئد شده بود.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه، روز پنجشنبه از طرف‌های خارجی ذی‌نفوذ بر عناصر مسلحِ مستقر در غوطه خواست تا تضمین‌هایی درباره پایبندی این شورشیان به آتش‌بس بدهند.

غوطه شرقی دمشق طی روزهای اخیر شاهد تشدید درگیری‌ها میان ارتش سوریه و عناصر شورشی است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.