محمت کانجی روزنامه نگار مقیم استانبول در مقاله ای تحت عنوان «بودجه عظیم پنتاگون و سناریوهای جنگ هسته ای» نوشت: در شرایطی که اذهان جامعه جهانی با حوادث فضاحت بار کاخ سفید مشغول نگه داشته شده است. پنتاگون به عنوان ماشین جنگی عظیم برنامه تولید سلاح‌های پیشرفته و اتمی را از سال ۱۹۸۰ تهیه کرده است. زنگ خطر جنگ جهانی سوم به صدا در آمده است. دولت آمریکا و وزارت نیروی این کشور در بخش برنامه های هسته ای و دفاعی سال ۲۰۱۹ اختصاص ۷۱۶ میلیارد دلار بودجه را در نظر گرفته اند.

سئوال این است که آیا آمریکا برای جنگ جدید آماده می شود و یا برای از دور خارج کردن روسیه و چین از صحنه رقابت‌های بین المللی تلاش می کند؟ پاسخ این سئوال نامعلوم و معماست. ارتش آمریکا در سال ۲۰۱۹ از حق استفاده از بودجه بسیار کلان دفاعی برخوردار خواهد شد. پایگاه های نظامی فرادریائی آمریکا، یگان‌های زرهی مدرنیزه شده، سلاح‌های بسیار پیشرفته جدید تولید می شود. آمریکا نیز مانند روسیه بطور عمده سلاح‌های متعارف غیر هسته ای جدید را تولید می کند. اما هنوز جامعه بین المللی از بحث درباره رقابت تسلیحاتی جدید دور نگه داشته می شود. دونالد ترامپ بودجه یک تریلیون و ۲۰۰ میلیون دلار برای تولید و نوسازی تسلیحات هسته‌ای اتمی را امضاء کرد. بر اساس آن واشنگتن در ۳۴ سال آینده نسل جدید تسلیحات اتمی و هسته ای را تولید خواهد کرد. آمریکا و روسیه همدیگر را متهم می کردند که قرارداد کاهش تعداد موشک‌های میانبرد حامل کلاهک هسته ای را نقض کرده اند. اکنون نقض این قرارداد آشکارا پیش روی جامعه جهانی قرار گرفته است. آمریکا دلیل تولید سلاح‌های هسته ای جدید را استقرار موشک‌های نوع جدید SSC-۸ روسیه به سوی اهداف اروپای غربی و استقرار موشک‌های اسکندر در کالینگراد و تهدید کشورهای بالتیک عنوان می کند.

آمریکا سند استراتژی امنیت ملی ۲۰۱۷ را منتشر کرد. در این سند، بودجه اختصاصی برای تولید و مدرنیزاسیون سلاح‌های متعارف لیست شده است. از نظر آمریکا ؛ چین، ایران، روسیه، پاکستان و کره شمالی به عنوان منابع تهدید اصلی و تروریسم منبع تهدید درجه دوم اعلام شده است. آمریکا چین را از سه منطقه مجزاء به عنوان منبع تهدید تلقی می کند. در سند استراتژی امنیت ملی ۲۰۱۷ آمده است: چین در منطقه ایندو-پاسیفیک / آسیا پاسیفیک تهدید نظامی است. پکن در قاره اروپا و آفریقا تلاش می کند که نفوذ اقتصادی و سیاسی آمریکا را بشکند. اروپا که میزبان نیروهای نظامی بزرگ آمریکا و ناتو است، در سند امنیت ملی چندان جای گرفته نشده است.

آمریکا در کشورهای اسکاندیناوی، اروپای مرکزی، بالکان شرکای بومی را در اختیار گرفته و مراکز فرماندهی ایجاد کرده است. بدین علت معتقد است در این مناطق موازنه قوا در مقابل روسیه ایجاد کرده است. آمریکا در کوتاه مدت در بودجه سال ۲۰۱۹ مدرنیزاسیون پایگاه های نظامی فرادریائی آمریکا ، یگانهای زرهی ، تولید و تجهیز نیروی دریائی و هوائی با سلاح‌های جدید را در نظر گرفته است. آمریکا بودجه یک تریلیون و ۲۰۰ میلیون دلار برای تولید و نوسازی تسلیحات هسته ای اتمی در میان مدت و دراز مدت را اختصاص داده است. بنا به گزارش تحلیلی سیمون شوستر در مجله تایم ۱۲ فوریه ۲۰۱۸، آمریکا در ۳۴ سال آینده نسل جدید سلاح‌های هسته ای و اتمی را تولید خواهد کرد. سیمون شوستر همچنین نوشته است؛ بعد از پایان جنگ سرد، ۱۵ الی ۲۰ هزار دانشمند و تکنسین که برای تولید سلاح اتمی و هسته ای در شوروی استخدام شده بودند بیکار شدند. دانشمندان هسته ای اوکراینی را ایران، پاکستان و کره شمالی شناسائی و جذب کرده و در تکنولوژی تولید سلاح‌های هسته ای و موشکی پیشرفت بسیار زیادی بدست آوردند. چنانکه کره شمالی به بمب هیدروژنی نیز دست یافت. تعداد دانشمندان اتمی اوکراینی که جذب سه کشور شده اند، معلوم نیست. به این علت نام سه کشور در سند استراتژی امنیت ملی ۲۰۱۷ آمریکا درج شده است. ترامپ در ۲۰ فوریه به وزارت دفاع، خارجه و ستاد کل ارتش آمریکا و شورای امنیت ملی آمریکا دستور داد درباره نقض پیمان و یا عدم نقض پیمان کاهش سلاح‌های اتمی ۱۹۸۷ از سوی روسیه به علت تولید موشک‌های بالستیک RS-۲۶ تحقیق و گزارش ارائه دهند. آمریکا تلاش می کند که راه لغو پیمان کاهش تسلیحات اتمی را بگشاید و سپس به قرارداد کاهش سلاح‌های متعارف در اروپا پایان دهد. آمریکا ۶ میلیارد دلار از بودجه ۷۱۶ میلیارد دلاری بودجه دفاعی سال ۲۰۱۹ را به تولید ۴۳ فروند کشتی Aegis ، ۸۲ واحد موشک‌های ضد موشک تاد و ۲۴۰ سامانه موشکی پاتریوت اختصاص می دهد.

جمعا ۱۲ میلیارد دلار برای سپر دفاع موشکی اختصاص داده است. یک و نیم میلیارد دلار برای سیستم GPS اختصاص یافته است. روسیه و چین هنوز برای مقابله با این سیستم دفاع موشکی آمریکا سیستم موثری را تولید نکرده اند. آمریکا برای مقابله با تهدیدات روسیه، ایران، پاکستان، کره شمالی به تولید سلاح‌های اتمی و متعارف کنوانسیون ادامه می دهد. آمریکا نیروی نظامی را نیز افزایش می دهد. نیروی هوائی آمریکا بیشترین بودجه را در اختیار دارد. آمریکا در سال۲۰۱۹ ؛ ۷۷ فروند اف ۳۵ را به نیروی هوائی تحویل خواهد داد. سی میلیارد دلار برای ۱۵ فروند هواپیمای سوختگیری KC-۴۶، دو میلیارد دلار برای ۲۴ فروند F/A-۱۸ ، ۱.۳ میلیارد دلار برای ۶۰ فروند بالگرد تهاجمی AH-۶۴E اختصاص و قدرت تهاجمی نیروی هوائی آمریکا را افزایش می دهد.

نیروی دریائی آمریکا ۷.۴ میلیارد دلار برای ۲ فروند زیر دریائی اتمی نوع ویرجینیا، ۶ میلیارد دلار برای کشتی DDG-۵۱ Arleigh Burke ، ۱.۸ میلیارد دلار ناو کشتی هواپیمابر CVN-۷۸ اختصاص داده است.

نیروی زمینی آمریکا دو میلیارد دلار برای ۵۱۱۳ دستگاه خودرو تاکتیکی سبک، ۳۰۰ میلیون دلار برای خودرو جنگی آمفیبی ، ۸۰۰ میلیون دلار برای ۱۹۷ دستگاه زرهی چند منظوره اختصاص داده است. آمریکا ۲.۷ میلیارد دلار برای مدنیزاسیون ۱۳۵ فروند تانک M-۱ Abrams اختصاص داده است. بنا به گزارش سال ۲۰۱۷ ، آمریکا در سراسر جهان ۴۰ هزار نیروی نامرئی و پنهان نظامی را آموزش داده است. سیا و ارتش آمریکا در مقابل دریافت مواد مخدر به گروه‌های مختلف سلاح می فروشد. آمریکا پ ک ک و یگان مدافع خلق را نیز مسلح کرده است. بودجه دفاعی آمریکا در سال ۲۰۱۹ عامل تهدید امنیت جهانی است.

بنا به آمار سال ۲۰۱۶ میلادی بیش از نیمی از شرکت‌های تسلیحاتی جهان متعلق به آمریکا است. پنج شرکت بزرگ آمریکا در سال ۲۰۱۶ بالغ بر ۱۳۵ میلیارد دلار و شرکت‌های انگلیس ۴۰ میلیارد دلار سلاح فروختند. در سال ۲۰۱۸-۲۰۱۹ رقابت تسلیحاتی بین روسیه و آمریکا بخصوص در بخش اتمی افزایش خواهد یافت. ظرفیت سلاح‌های هسته‌ای پاکستان، ایران ، اسرائیل و هندوستان نیز تقویت خواهد شد. غیر منتظره نخواهد بود که برخی از کشورها برای ایجاد موازنه قوا در مقابل تهدیدات هسته ای، به تولید منابع تهدیدات آسیمتریک نظیر القاعده و غیره اقدام کنند.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.