احمد بن ناصر المحروزی و هیأت همراه در سفر کوتاه به ایران و در دیدار با رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشورمان که عصر شنبه ٥ اسفندماه در کاخ سفید (ملت) مجموعه سعدآباد برگزار شد، با اشاره به سطح روابط ایران و عمان و انجام این سفر با هدف توسعه تعاملات گردشگری بین دو کشور، اظهار کرد: در دیدارهای صورت گرفته با مقامات ایران، جوانب همکاری بین دو کشور و تقویت آن مورد بحث قرار گرفت، انشاالله گام های عملی و محکمی برداشته می شود تا همکاری ها به نتیجه برسد.

او در پاسخ به سوال ایسنا درباره تسهیلات این کشور در بخش روادید با توجه به نرخ بالای ویزای عمان برای اتباع ایرانی در شرایطی که عمانی ها با نرخ کمتر و از طریق فرودگاه می توانند ویزای ایران را دریافت کنند، گفت: ویزا گران نیست و همان قیمت قبل وجود دارد، هرچند که در نرخ آن اشتباهی رخ داده بود. بعضی از شرکت های گردشگری می خواستند از گردشگران، تضمین هایی بگیرند که اشتباه بود.

وی افزود: با دخالت ما، جلوی این شرکت ها گرفته و تسهیلاتی داده شد که ان‌شاءالله به افزایش گردشگران ایرانی در عمان منجر خواهد شد.

او همچنین درباره  گسترش تعاملات بانکی بین دو کشور با توجه محدودیت های موجود و اثرگذاری آن بر روابط گردشگری با ایران، اظهار کرد: این موضوع در حال مباحثه و مذاکره است.

علی اصغر مونسان - معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری - نیز با اشاره به مذاکره و توافق های اولیه دو کشور برای توسعه گردشگری سلامت، دریایی و طبیعت، گفت: تلاش می شود تعداد گردشگران دو کشور افزایش یابد، برای همین مقرر شد ایران و عمان داشته های یکدیگر را معرفی کنند.

او همچنین به تمایل عمان برای استفاده از تجربیات ایران در بخش صنایع دستی و کاوش های باستان شناسی اشاره کرد و افزود: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای همکاری در زمینه کاوش و اعزام کارشناس به عمان اعلام آمادگی کرده است. عمان همچنین برای اجرای پروژه تبدیل بناهای تاریخی به هتل با همکاری و کمک ایران، ابراز علاقمندی کرده است.

مونسان درباره شکست طرح گردشگری دریایی بین ایران و عمان با توجه به مقرون به صرفه نبودن آن برای سرمایه گذاران، اظهار کرد: ایجاد خط گردشگری دریایی بین ایران و عمان پیش از این تجربه شده، ما از عمان خواستیم در این باره تأمل داشته باشد تا این مسیر راه افتد. ما باید حمل و نقل دریایی و هوایی ترکیبی را بین دو کشور تقویت کنیم، وزارت گردشگری عمان به این طرح علاقه نشان داده و ما برای آغاز، بندرعباس را به عنوان هدف این طرح، پیشنهاد کرده ایم.

در این دیدار، معاونان گردشگری، میراث فرهنگی و معاون پیشین سرمایه گذاری و جمعی از مقامات وزارت گردشگری عمان حضور داشتند.

هیأت گردشگری عمان در این سفر جاذبه های تهران، قزوین و مراکز گردشگری سلامت شیراز را خواهند دید و با برخی کارشناسان در حوزه مرمت و بنیاد مستضعفان دیدار خواهند داشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.