القدس العربی گزارش داد، خالد مشعل رئیس سابق دفتر سیاسی جنبش حماس امروز شنبه طی سخنانی در ترکیه، از همه کشورهای جهان خواست که تصمیم انتقال سفارت واشنگتن به قدس در ماه مه آینده را محکوم کرده و مانع اجرای این تصمیم شوند.

وی افزود: تصمیم آمریکا مبنی بر افتتاح سفارت خود در ماه مه، به منزله مقدمه‌چینی برای معامله قرن است که به دنبال به فراموشی سپردن مسأله فلسطین است.

مشعل گفت: ما در عین حال که مواضع آمریکا را محکوم می‌کنیم، اجازه نخواهیم داد که مسأله فلسطین و قدس به فراموشی سپرده شود، قدس پایتخت همیشگی و قلب، روح، حال، آینده و گذشته ما است.

رئیس سابق دفتر سیاسی جنبش حماس گفت: آمریکایی‌ها به حمایت‌های تسلیحاتی و سیاسی از اسرائیل و استفاده از حق وتو به نفع آن‌ها اکتفا نکردند، بلکه امروز به دنبال به فراموشی سپردن مسأله فلسطین هستند.

مشعل اظهار داشت: ترامپ خود را خدا می‌داند و فکر می‌کند که مردم دنیا باید هر چیزی را که او می‌گوید، انجام دهند.

باراک راوید خبرنگار روزنامه صهیونیستی هاآرتص روز جمعه به نقل از مقامات آمریکایی و اسرائیلی اعلام کرد که انتقال جنجال برانگیز سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس در تاریخ ۱۴ مه (۲۴ اردیبهشت) انجام خواهد گرفت.

پس از اعلام این خبر، وزارت خارجه آمریکا آن را تایید کرد.

 انتخاب تاریخ ۱۴ مه به دلیل همزمانی با سالروز اعلام تاسیس رژیم جعلی صهیونیستی در سال ۱۹۴۸ صورت گرفته است.

ترامپ روز چهارشنبه ۱۵ آذر ماه در یک سخنرانی در کاخ سفید قدس را پایتخت فلسطین اشغالی اعلام کرد و به دولتش دستور داد مقدمات کار برای اننقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس را فراهم کنند. این تصمیم ترامپ با خشم فلسطینیان و محکومیت‌های جهانی مواجه شد.

از لحظه تصمیم ترامپ تاکنون بیش از ۱۵ فلسطینی به‌ضرب گلوله نظامیان صهیونیست و یا بر اثر حملات هوایی این رژیم به‌شهادت رسیده و صدها تن نیز زخمی و یا دستگیر شده‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.