سخنان مجید ملانوروزی - مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد - به شکل ویدیویی در ابتدای این مراسم پخش شد.

در ادامه منصور ضابطیان که اجرای این مراسم را بر عهده داشت، از مجتبی آقایی - دبیر این رویداد - برای سخنرانی دعوت کرد.

آقایی اظهار کرد: جشنواره هنرهای تجسمی فجر  با ظرفیت‌هایی ارزشمندی که در این دوره بروز  داد و با اوج و فرودهایی که داشت، ان‌شاءالله سالیان درخشانی را پیش رو خواهد داشت.

او در ادامه حضور بخش استانی در این جشنواره را همراهی غیر قابل پیش‌بینی و هیجان‌آور تشبیه کرد و گفت: از روی گزارش‌ها شاهد این بودیم که نشاط هنری در استان‌ها به وجود آمد.

آقایی از مشارکت بخش خصوصی (ارائه آثار نگارخانه‌ها در جشنواره) در برگزاری این رویداد تشکر و بیان کرد: نگارخانه‌ها نقش موثری در معرفی استعدادها و چرخه اقتصاد هنر دارند که امیدوارم این بخش نیز در سال‌های آینده پررونق‌تر و موثرتر باشد.

دبیر جشنواره هنرهای تجسمی فجر درباره بخش بین‌الملل این رویداد نیز گفت: امسال ما قریب یازده هزار اثر از ۴۴ کشور جهان دریافت کردیم. دوره زمانی یک‌ساله برای برگزاری این دامنه عملکرد کوتاه است و شاید در سال‌های آینده بخش بین‌الملل باید زودتر از دبیرخانه اصلی کار خود را آغاز کند.

آقایی اظهار کرد: امروز موزه هنرهای معاصر و دیگر مکان‌های مشابه دیگر گنجایش نمایش توانمندی‌های تجسمی کشور را ندارند. داشته‌های امروز ما نیازمند گالری ملی و کاخ جشنواره است.

او بیان کرد: ما پیشنهادی دادیم که مورد استقبال دوستان حوزه موسیقی و تئاتر قرار گرفت اما به جشنواره امسال نرسید. اتفاق خوشایندی در حوزه تجسمی رخ داد و دیوار بین رشته‌ها برداشته شد. به نظر می‌رسد این زمینه وجود دارد در یک همنشینی مناسب‌تر با رشته‌های تئاتر، موسیقی و سینما حوزه هنر را به رونق برسانیم.

آقایی افزود: ما همچنین می‌توانیم پیشنهاد بدهیم فدراسیون هنرهای آسیایی را در کشور خود نمایندگی کنیم.

سپس با پخش ویدیویی از هنرمندان درگذشته سال ۱۳۹۶ در حوزه تجسمی یاد شد.

نوبت به بخش تجلیل از مفاخر رسید که پیش از آغاز آن، فیلمی با محوریت معرفی هنرمندان آن پخش شد.

در این بخش نشان عالی، تندیس و لوح زرین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به هادی شفاییه (عکاس)، حسین محجوبی (نقاش)، امیرهوشنگ جزی‌زاده (نگارگر)، ایرج محمدی (مجسمه‌ساز)، عبدالصمد صمدی (خوشنویس)، فریده تطهیری‌مقدم (سفالگر)، امرالله فرهادی (گرافیست)، اکبر نیکان‌پور (تصویرگر)، علی دیوان‌دری (کاریکاتوریست) و حبیب‌الله صادقی (نقاش) تعلق گرفت.

در ادامه این مراسم، از مدیران‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های خراسان شمالی (حسین فرخنده)، سیستان و بلوچستان (حسین مسگرانی) و آذربایجان‌غربی (حجت‌الاسلام محمدباقر کریمی) تقدیر و از کتاب طوبای زرین ۱۳۹۶ رونمایی شد.

سپس وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سخنرانی پرداخت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.