الکسی سربریاکف بازیگر فیلم برنده گلدن گلوب «لویاتان» به دلیل اظهارنظر منفی درباره مردم و کشور روسیه با واکنش‌های تند و منفی روبه‌رو شد و حتی عده‌ای خواستار ممنوع‌الفعالیت شدن و لغو گذرنامه روسی او شدند.

سربریاکف در گفت‌وگو با یوری داد روزنامه‌نگار سرشناس از «زورگویی، گستاخی و تکبر»‌ به عنوان ویژگی‌های رایج در روسیه نام برد. این گفت‌وگو بلافاصله پس از انتشار با واکنش منفی مردم در شبکه‌های اجتماعی و چهره‌های سرشناس روبه‌رو شد. در بسیاری از این واکنش‌ها به اقامت این بازیگر در کانادا و کسب درآمد از روسیه کنایه زده شده بود.

برای نمونه کارن شاه‌نظرف فیلمساز سرشناس روس در این باره گفت: «سربریاکف در کانادا، آمریکا و یا جای دیگری غیر از روسیه پیشنهاد کار ندارد. پس چرا اینگونه درباره روسیه اظهارنظر می‌کند؟ تا در کشور جدیدش جلب توجه کند؟ این کار زشت و ریاکارانه است.»

در همین حین آندری زویاگینتسف و الکساندر رودنیانسکی کارگردان و تهیه‌کننده «لویاتان» از این بازیگر دفاع کردند. تهیه کننده «لویاتان» در این باره گفت: «متاسفانه در روسیه این گونه حمله‌های امری عادی است و به آن عادت کرده‌ایم. سه سال پیش هنگام اکران «لویاتان» نیز با هم واکنش‌های منفی روبه‌رو شدیم. ممکن است نظرات سربریاکف برای عده‌ای مایه رنجش باشد. مردم هم حق دارند که با نظرات او مخالفت کنند اما آزارهایی که روی داد از جمله درخواست گرفتن گذرنامه و حق شهروندی روسیه از او یا ممنوع کردن فعالیتش نشان داد که نظر او درست و جامعه روسیه بیمار است.»

زویاگینتسف نیز در این باره گفت: «سربریاکف انسانی مهربان و عاشق کشورش است. او از مشکلات موجود رنج می‌کشد. وظیفه هر هنرمندی فارغ از جایی که زندگی می‌کند چه در روسیه باشد چه در کشوری دیگر، گفتن حقیقت است و صدای این هنرمند همواره باید شنیده شود.»

پیش از این در سال ۲۰۱۵ فیلم «لویاتان» به شدت در روسیه مورد انتقاد قرار گرفته بود. منتقدان باور داشتند که این فیلم تصویری سیاه از کشور به نمایش می‌گذارد.

تازه‌ترین فیلم زویاگینتسف با عنوان «بی‌عشق» نامزد روسیه در اسکار و یکی از پنج نامزد نهایی این جایزه است. این فیلم نیز با انتقادات مشابهی روبه‌رو است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.