ریزان حدو، مشاور رسانه‌ای یگان‌های مدافع خلق کرد در گفت‌وگویی ویژه با روزنامه مستقل رای الیوم اظهار داشت: نیروهای سوری با هماهنگی با یگان‌های کرد وارد عفرین شدند و آنچه رجب طیب اردوغان (رئیس جمهور ترکیه) می‌گوید که کاروان نیروهای سوری را متوقف کرده و آنها بازگشته‌اند، یکی از حلقه‌های زنجیره شکست اردوغان بوده و او یک افسر پلیس شکست خورده و دروغگو است.

حدو تاکید کرد، نیروهای سوری وارد عفرین شده و آنجا را ترک نکرده‌اند و همه ماجرا آن است که اردوغان تمامی خشم خود را بر سر چهره‌های رسانه‌ای حاضر در منطقه که مشغول انعکاس اخبار مربوط به ورود نیروهای سوری به عفرین بودند، خالی کرد.

مشاور رسانه‌ای یگان‌های مدافع خلق کرد افزود: با ورود نیروهای سوری به عفرین ترکیه دچار اضطراب شده زیرا می‌داند که این امر به رویاهای توسعه طلبانه‌اش در سوریه پایان خواهد داد.

وی اظهار داشت: توافق میان یگان‌های کرد و ارتش سوریه در حقیقت حاصل شده و تاخیر در آغاز مذاکرات درباره دو بعد سیاسی و اداری آن به این علت است که ما در حال حاضر در جنگ هستیم و تمرکز بر مقابله با اشغالگری است و ما هر چقدر هم در مسایل سیاسی و اداری اختلاف داشته باشیم قطعا از راه گفت‌وگو به توافقاتی با دولت سوریه خواهیم رسید.

حدو افزود: صرف نظر از ساختار سیاسی که مردم سوریه تعیین خواهند کرد، عفرین بخشی از خاک کشور سوریه بوده و دمشق پایتخت این کشور است، روابط ما با دولت همانند ارتباط هر بخشی از یک کشور با دولت مرکزی مطابق با ساختار سیاسی مرکزی یا فدرال است و این را مردم سوریه از راه گفت‌وگو تعیین خواهند کرد.

وی درباره نقش ایران در عفرین گفت: ایران قدرتی موثر در منطقه است و حضور خود را در تمامی مسایل مهم ثابت کرده و همواره در تمامی توافق‌های به دست آمده نقشی ایفا کرده است و فکر می‌کنم که ایران در مساله عفرین نیز نقش موثری دارد.

حدو در پاسخ به سوالی درباره نقش روسیه نیز اظهار داشت: در کل موضعگیری روسیه از روز اول این جنگ مبهم بود، روسیه بر این اساس که یک مرکز نظارتی روس در عفرین قرار دارد، معتقد است که خشونت‌ها و حملات توپخانه‌ای علیه غیرنظامیان در این منطقه باید متوقف شود و بهتر است که علت این موضعگیری را از خود روس‌ها سوال کنید.

وی در ادامه تاکید کرد: یگان‌های مدافع خلق کرد تا زمانی که حتی یک وجب از خاک ما در اشغال نیروهای ترکیه باشد، به مبارزه خود ادامه خواهند داد.

مشاور رسانه‌ای یگان‌های مدافع خلق کرد درباره حمایت جنبش اخوان المسلمین از ترکیه در حمله‌اش به عفرین گفت: اخوان المسلمین سازمانی ساخته انگلیس بوده که هدفش ممانعت از همگرایی مردم منطقه در مورد یک پروژه مشترک است و اردوغان و حزبش شاخه اخوان المسلیمن هستند و به همین دلیل اردوغان به اجرای این سیاست‌های خصمانه پایبند بوده و اخوان نیز به حمایت دیپلماتیک و رسانه‌ای از اردوغان متعهد است.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره نتایج حاصل از درگیری‌ها تا این لحظه گفت: عملیات ترکیه تا این لحظه شکست خورده و نیروهای ترکیه‌ای در حقیقت وارد برخی مناطق شده و آنها از کنترل یگان‌های مدافع خلق کرد خارج شده‌اند اما ارتش ترکیه نتوانسته در این مناطق مستقر شود و تمام کاری که تاکنون انجام داده، تخریب مراکز پمپاژ آب، نانوایی‌ها، مدارس و تاسیسات صنعتی و نیز برخی مناطق تاریخی مانند معبد عین داره و برخی مناطق تاریخی در منطقه صوفان و نبی هوری است.

 او درباره تعداد کشته‌ها و زخمی‌ها نیز گفت: تاکنون ۱۷۶ تن از جمله ۲۷ کودک کشته و ۴۷۸ تن از جمله ۵۷ کودک زخمی شده‌اند.

حدو افزود: جنایت کشتار بارین کوبانی و اهانت به جسد او و دیگر جرایمی که ارتش ترکیه و گروه‌های وابسته به آن در عفرین مرتکب شدند، توسط یگان‌های مدافع خلق کرد در پرونده‌ای جمع‌آوری شده و به زودی در نهادها و سازمان‌های بین‌المللی مربوطه مطرح شده و به جریان خواهند افتاد.

این مسؤول یگان‌های مدافع خلق کرد درباره آینده کردها در سوریه نیز اظهار داشت: طرح ما برای سوریه و خاورمیانه است، خاورمیانه کانون تنش‌هاست، ما در طرح خود به دنبال راه‌حلی ریشه‌ای و جامع برای کل منطقه هستیم و بر این اساس طرح مردم دموکرات را آغاز کرده‌ایم، این طرح مشابه "طرح پنج دریا"ی ارائه شده از سوی بشار اسد، رئیس جمهور سوریه است که در آن هر گروهی به تمامی حقوق سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خود دست می‌یابد، دراین طرح تمامی ملت‌های منطقه در قالب یک ملت بزرگ درمی‌آیند که دولت متمرکزی ندارد اما در سیاست خارجه، امور اقتصادی و دفاعی متمرکز است، فکر می‌کنم که ما با این طرح می‌توانیم خاورمیانه را از کانون درگیری‌ها به یک ملت بزرگ تبدیل کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.