رویترز گزارش داد، پل مابه، سخنگوی حزب حاکم کنگره ملی آفریقا از اظهارنظر درباره اینکه آیا در نشست کمیته اجرایی ملی به مساله آینده سیاسی جاکوب زوما، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی نیز پرداخته می‌شود یا خیر امتناع کرد اما یکی از منابع ارشد این حزب گفت: احتمالا این کمیته اجرایی در نشست روز دوشنبه درباره وضعیت زوما نیز صحبت خواهد کرد.

جاکوب زوما که برای ۹ سال پرتنش که شامل افول اقتصادی و اتهامات فساد بود، ریاست بر آفریقای جنوبی را برعهده داشت، از دسامبر سال ۲۰۱۷ میلادی هنگامی که سیریل رامافوسا، معاونش جایگزین وی برای رهبری حزب حاکم کنگره ملی آفریقا شد، جایگاهش به شدت تضعیف شد.

رامفوسا، زوما را برای کناره‌گیری از قدرت تحت فشار گذاشته و تاکید کرده امیدوار است مذاکرات با رئیس‌جمهور در چند روز آتی به نفع کشور تمام شود.

رامفوسا قرار است اواخر امروز (یکشنبه) در شهر کیپ تاون به عنوان بخشی از مراسم صدمین سالروز تولد نلسون ماندلا، رئیس‌جمهور سابق این کشور سخنرانی کند اما مشخص نیست که آیا در جریان این سخنرانی به وضعیت زوما نیز اشاره‌ای خواهد کرد یا خیر.

زوما که دیگر سمت بالایی در حزب حاکم ندارد اعلام نکرده که آیا تا قبل از پایان دور دوم ریاست جمهوری‌اش در اواسط سال ۲۰۱۹ میلادی به صورت داوطلبانه استعفا خواهد داد یا خیر.

یکی از منابع ارشد حزب حاکم کنگره ملی آفریقا گفت: کمیته اجرایی روز دوشنبه ساعت ۱۲ به وقت گرینوویچ در پرتوریا نشست ویژه برگزار خواهد کرد.

رئیس حزب حاکم آفریقای جنوبی روز شنبه گفته بود که مردم آفریقای جنوبی باید صبور باشند چراکه رامفوسا برای گذار قدرت مشغول رایزنی با زوماست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.