خبرگزاری فرانسه گزارش داد، کارلس پوجدمون، رهبر برکنار شده کاتالونیا از زمان فرار از اسپانیا چند روز پس از اعلام استقلال این منطقه از دولت مادرید در اکتبر ۲۰۱۷ توسط پارلمان به بلژیک گریخته است و در تبعیدی خودخواسته به سر می‌برد.

اما پس از آنکه حزب " با هم برای کاتالونیا" پوجدمون موفق شد در انتخابات زودهنگام کاتالونیا پیروز شود، نام وی یک بار دیگر به عنوان کاندیدای رهبری این منطقه خودمختار توسط این حزب اعلام شد.

حزب پوجدمون پیشنهاد تغییر قانون محلی را به پارلمان کاتالونیا ارائه کرد تا بتواند قانون اساسی اسپانیا را دور بزند؛ براساس قانون اساسی اسپانیا، فردی که می‌خواهد بر منطقه کاتالونیا حکمرانی کند، باید در کشور و پارلمان حضور داشته باشد و نمی‌تواند از یک کشور دیگر و در تبعید این کار را انجام دهد.

در این پیشنهاد ارائه شده آمده است که پارلمان کاتالونیا می‌تواند با اکثریت قاطع آرا این اختیار را داشته باشد تا جلسات را بدون حضور یا دخالت کاندیدای اعلام شده برای رهبری دولت کاتالونیا برگزار کند.

این پیشنهاد همچنین اجازه می‌دهد تا دولت از راه دور به اداره منطقه بپردازد و از ایمیل‌ها، کنفرانس صوتی و ویدئو کنفرانس استفاده کند.

دولت اسپانیا پس از فرار پوجدمون قرار بازداشت سراسر اروپا علیه وی صادر کرد اما بعدا آن را لغو کرد.

البته پوجدمون به دلیل رهبری رفراندوم استقلال کاتالونیا از اسپانیا و عمل خلاف قانون اساسی اسپانیا در صورت بازگشت به کشور، بازداشت می‌شود.

جدایی‌طلبان کاتالونیا بر سر چگونگی اداره منطقه با یکدیگر اختلاف نظر زیادی دارند.

این پیشنهاد مورد حمایت "اوریول خونکراس"، معاون محبوس پوجدمون نیست.

وی گفته که بجای این پیشنهاد، پوجدمون می‌تواند "رئیس جمهوری نمادین" با قدرت اجرایی کامل باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.