حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود علوی در  اولین گردهمایی دانش ‌آموختگان دانشگاه فردوسی مشهد، اظهار کرد: اگر زمان انقلاب، امام(ره) می‌گفتند جامعه  ۳۶ میلیونی اطلاعاتی، ما امروز می‌گوییم جامعه ۸۰ میلیون اطلاعاتی؛ خدشه‌ناپذیرترین امنیت در جامعه، امنیتی است که علاوه بر دانش‌پایه بودن و پژوهش‌پایه بودن، مردم‎پایه باشد، به این معنا که با مشارکت مردم و براساس کرامت و احساس شخصیت مردم، باثبات‌ترین و خدشه ناپذیرترین امنیت را می‌توانیم داشته باشیم، این راهی است که امامان معصوم به ما آموختند.

وی اضافه کرد: انقلاب اسلامی ایران مظهر اراده الهی بر وراثت مستضعفین است، قدرت گرفتن مستضعفان در یک روند طبیعی محتمل به نظر نمی‌رسید، اما این امر ناممکن وقتی با اراده خداوند همراه می‌شود، مستضعفان را صاحب همه چیز می‌کند.

علوی انقلاب اسلامی ایران را مظهر نصرت الهی در نقطه یاس و ناامیدی دانست و تصریح کرد: پایداری و پایمردی در مسیر انقلاب تضمین کننده پیروزی و دست یافتن به آرمان‌های انقلاب است. اگر مردم در مسیر انقلاب پایمردری و استقامت به خرج دهند، آب گوارای دستیابی به اهداف را خواهند چشید. رسیدن به این بهشت راهی است که به تعبیر، «باید به بها بدهند و نه به بهانه» و این مسیر با ناهمواری‌ها و سختی‌هایی روبرو است.

وزیر اطلاعات تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران به حق، مظهر نصرت خداوند است؛ چراکه امام راحل در دو مرحله‌ای پرچم مبارزه را برافراختند که تحلیلگران سیاست، مبارزه را یک امر نشدنی می دانستند، چرا که تمام خواستگاه‌های انقلاب به نوعی سرخورده شده و با مبارزه خداحافظی کرده بودند و به سمت فعالیت‌های علمی، فرهنگی، پژوهشی و مذهبی روی آوردند.

علوی اضافه کرد: در شرایطی که زحمت ملی شدن صنعت نفت با کودتای ۲۸ مردادماه باعث ناامیدی و سرخوردگی مبارزین سیاسی شده بود و بسیاری صحنه مبارزه را ترک کرده و به کار آموزشی، علمی و مذهبی می‌پرداختند، به صحنه آوردن دانشگاهیان، حوزویان و بازاریان کار ساده‌ای نبود و در این میان اما امام خمینی(ره) این اقدام را به انجام رساند.

وی عنوان کرد: در آن زمان دانشجوی مذهبی در دانشگاه جایی نداشت و فضای حاکم بر آن به دست سوسیالیسم‌ها یا غرب‌گرایان بود. غرب‌گرایان گرایش سکولاریسمی داشتند و سوسیالیست‌ها نیز معتقد بودند که اگر انسان بخواهد مبارزه کند باید از مسیر سوسیالیسمی دنبال شود و مذهب نمی‌تواند مبنای مبارزه جامعه قرار گیرد. بر همین اساس جوانانی که قصد مبارزه داشتند، می‌گفتند ما مسلمانان سوسیالیسم هستیم. یعنی نسل مسلمان دانشگاهی برای توجیه مسلمانی و مبارز بودن خود ناچار بود تلفیقی از مسلمانی و سوسیالیسمی را ارائه کند تا هم نماز بخواند و هم مبارزه کند.

وزیر اطلاعات با بیان اینکه امام راحل(ره) به دانشجویان مذهبی اعتماد به‌نفس داد و آن‌ها را وادار کرد که سرپل‌های مستقلی را در دانشگاه ایجاد کنند و انجمن‌های اسلامی را در اروپا و آمریکا ایجاد کنند، افزود: پس از انقلاب، امام راحل(ره) هر سال با پیام خود روح تازه‌ای به اتحادیه‌های انجمن اسلامی می‌داد و شور و شوق دانشجویان می‌بخشید.

علوی ادامه داد: در داخل کشور نیز دانشجویان احساس دیگر و اعتماد به نفس پیدا کردند و به جای آنکه نگاهشان تنها به دستاوردهای فرهنگی غرب و شرق، مارکسیسم و لیبرالیسم باشد، به اسلامی که هم دارای ارزش‌های مثبت لیبراسم و سوسیالیسم و علاوه بر آن دارای ارزش‌های انسانی است، معطوف شد.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه با دَمی که امام(ره) در آن دمید، از درخشش مبارزاتی در عرصه‌های مختلف برخوردار شد، بیان کرد: امام(ره) نگاه دانشگاه و دانشجو را معطوف به اسلام کرد و اسلام جان تازه‌ای در دانشگاه به خود گرفت و با حضور کسانی چون دکتر ‌شریعتی، شهیدمطهری و اساتید دیگر جنبش دینی را در دانشگاه ایجاد کردند و به آن حیات بخشیدند.

وزیر اطلاعات گفت: درخشش دانشگاه در انقلاب تا پیروزی آن، در دفاع مقدس، در عرصه سازندگی و ترمیم تخریب‌های جنگ تحمیلی و درخشش دانشگاه در عرصه تکنولوژی، تحقیقاتی، مدنی و تامین نیازهای شهروندان، همه دستاورد بها دادن به دانشگاه بود.

علوی با تاکید براینکه شرط شکوفایی دانشگاه در عرصه آموزشی، پژوهشی، دانش، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و... آرامش در عرصه پرسشگری دانشجو و پاسخ‌گری استاد است، خاطرنشان کرد: همانطور که شکوفایی ما در عرصه اقتصاد نیازمند امنیت اقتصادی است و یا اینکه هنرمند برای جوانه زدن هنر در اندیشه خود نیازمند آرامش است، دانشگاه نیز برای شکوفایی نیازمند امنیت و آرامش است.

وی اضافه کرد: بر همین اساس امروز، اساس کار ما در وزارت اطلاعات امنیت برای دانشگاه نه بر آن و همچنین امنیت برای تمام فعالان اقتصادی، هنری و تمام آحاد جامعه است.

وزیر اطلاعات تاکید کرد: اگر زمان انقلاب، امام(ره) می‌گفتند جامعه  ۳۶ میلیونی اطلاعاتی، ما امروز می‌گوییم جامعه ۸۰ میلیون اطلاعاتی؛ خدشه‌ناپذیرترین امنیت در جامعه، امنیتی است که علاوه بر دانش‌پایه بودن و پژوهش‌پایه بودن، مردم‎پایه باشد، به این معنا که با مشارکت مردم و براساس کرامت و احساس شخصیت مردم، باثبات‌ترین و خدشه ناپذیرترین امنیت را می‌توانیم داشته باشیم. این راهی است که امامان معصوم به ما آموختند.

علوی گفت: اگر جامعه احساس کرامت کند و به آحاد جامعه بها داده شود، آن‌وقت کسی به سمت ناهنجاری نمی رود. ناهنجاری ناشی از آسیب‌های روحی و روانی است. امام‌صادق(ع) می‌فرمایند: «هر فردی که مرتکب ناهنجاری و خشونت می‌شود به خاطر احساس ضعف و حقارت درون خودش است» که امروز دانشمندان نیز به این نتیجه رسیده‌اند.

وزیر اطلاعات اظهار کرد: اگر در جامعه شخصیت حرمت افراد شکسته شود و مورد وهم قرار گیرند، باید آماده آسیب‌های اجتماعی باشیم، بر همین اساس، اگر امنیت در دانشگاه متکی بر اراده مدیریت، دانشجو و استاد باشد، هیچ‌گونه نگرانی امنیتی از آن نخواهیم داشت.

وی یادآور شد: از سال ۹۲ ‌تصمیم گرفتیم بنای امینت را برعهده خود دانشگاه‌ بگذاریم. تا قبل آن همواره شاهد ناآرامی‌ها و رفتارهای ناپسندی در دانشگاه‌ها بودیم، اما از آن سال و با واگذاری امنیت به مدیریت، استاد و دانشجویان، با وجود آنکه سال به سال دایره برگزاری برنامه‌‎های ‌مختلف دانشجویی در دانشگاه‌ها گسترش بیشتری یافت، اما شاهد چالش امنیتی که مخالف شأن استاد و دانشجو است، نبوده‌ایم. اگر امنیت، حرمت و رشد و توسعه دائمی می‌خواهیم، باید مردم، دانشجو، قشر هنرمند و فعال اقتصادی را باور داشته باشیم.

علوی عنوان کرد: مردم ما بزرگترین  بازدارنده تهدیدهای خارجی هستند. امنیت دشمن بیشتر از توان ما و از مردم ما می ترسد. ما باید توان دفاعی و نظامی خود را گسترش دهیم، اما در کنار آن باید تلاش کنیم تمامی برنامه‌ها را با تکیه بر مردم، همراه و برای آنان اجرا کنیم. امروز وزارت اطلاعات با لطف رهبری و نظام جمهوری اسلامی امنیت را با مردم و برای مردم فراهم می‌کند.

وی با ابراز خرسندی از حضور در این مجمع به عنوان فارغ التحصیل این دانشگاه فردوسی خاطرنشان کرد: به این موضوع می‌بالم ‌که ‌دانش آموخته کوچک این دانشگاه هستم.‌ مجمع دانش‌آموختگان دانشگاه فردوسی نه تنها فارغ‌التحصیلان را خوشحال می‌کند بلکه به دانشجویان بارقه امید می‌دهد که پس از فارغ ‌التحصیلی نیز ارزشمند هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.