«ترزا می» نخست وزیر انگلیس و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در تماس تلفنی بر لزوم افزایش فشار جامعه جهانی روی برنامه هسته‌ای کره‌شمالی تاکید کردند.

کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: ترامپ و ترزا می در این تماس تلفنی تاکید کردند تمام کشورهای مسئول باید فشارها روی کره‌شمالی را افزایش دهند تا این کشور راه هسته‌ای زدایی را درپیش بگیرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» این دو همچنین توافق کردند که تفاهمنامه اشتراک گذاری اطلاعات بین آمریکا و انگلیس می‌تواند به نفع دو کشور باشد تا مجرمان را تحت پیگیرد قرار دهند.

تنش‌های در شبه جزیره کره بویژه طی سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است و کره شمالی به آزمایش‌های موشکی و اتمی اقدام می‌کند. پیونگ یانگ دلیل این اقدامات را حضور نظامی آمریکا در منطقه و رزمایش‌های نظامی مشترک با متحدانش عنوان می‌کند.

همچنین از زمان آغاز ریاست جمهوری ترامپ در سال 2017، تنش‌های لفظی میان مقامات آمریکا و کره شمالی شدت بیشتری یافته و طرفین یکدیگر را به برخورد نظامی تهدید می‌کردند. 

کره شمالی که در واکنش به رزمایش‌های نظامی آمریکا و متحدانش از جمله کره جنوبی، در شبه جزیره کره، آزمایش‌های موشکی‌اش را تسریع کرده و یک آزمایش اتمی هم انجام داده است، در چند ماه اخیر همزمان با آغاز گفت‌وگوهای مستقیم با کره جنوبی، این آزمایش‌ها را متوقف کرده است.

ماه گذشته نمایندگان ارشد کره شمالی با همتایان خود در روستای آتش بس مرزی دو کره گفت‌وگوهایی برای حضور ورزشکاران کره شمالی در المپیک زمستانی داشته‌اند و یک هیئت سیاسی عالی رتبه از کره شمالی برای افتتاحیه مسابقات به کره جنوبی سفر می‌کند. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.