ثورنبری در گفت‌وگو با نشریه «میدل ایست ای» که روز سه‌شنبه منتشر شد گفت: مردم انگلیس به‌درستی کنجکاو هستند که چرا باید برای معمار جنگ فاجعه‌بار در یمن فرش قرمز پهن کنیم؛ در حالی جنگ همچنان در جریان است و غیرنظامیان یمنی براثر حملات هوایی عربستان سعودی جان می‌دهند و میلیون‌ها کودک دچار قحطی و بیماری شده‌اند.

وی افزود: برای افکار عمومی این سؤال مطرح است که چرا محمد بن سلمان به‌رغم اینکه قوانین بین‌المللی را در جریان جنگ یمن به‌طورجدی نقض کرده مورد استقبال قرار گیرد.عربستان، با نهایت بی‌تفاوتی مناطق مسکونی را بمباران می‌کند، به‌ عمد زیرساخت‌های غذایی کشور را تخریب می‌کند و از گرسنگی به‌عنوان ابزاری برای اعمال فشار استفاده می‌کند.

ثورنبری تصریح کرد که دولت انگلیس به‌جای کمر خم کردن و حمایت تمام‌عیار از سیاست‌های تهاجمی محمد بن سلمان باید از طریق قطعنامه سازمان ملل متحد خواستار توقف جنگ فاجعه‌بار یمن شود.

او این اظهارات را پس‌ازآن مطرح کرد که بر اساس گزارش همین نشریه، سفر محمد بن سلمان به لندن که قرار بود در ماه جاری میلادی (فوریه - بهمن و اسفند) صورت گیرد یک ماه به تأخیر افتاده است.

«میدل ایست آی» افزود: این تصمیم پس‌ از آن گرفته شد که مقامات سعودی نسبت به پیامدهای ناشی از مواضع منفی رسانه‌های انگلیس نسبت به عربستان و احتمال برگزاری تظاهرات گسترده در لندن به دلیل سیاست‌های جنگ‌طلبانه بن سلمان در یمن ابراز نگرانی کرده‌اند.

ترزا می نخست‌وزیر انگلیس اواخر آذرماه گذشته در گفت‌وگوی تلفنی با « محمد بن سلمان»، از وی برای سفر به کشورش در سال جاری میلادی دعوت به عمل آورد که متعاقباً با اعتراض شدید نهادهای حقوق بشری مواجه شد.

عربستان به همراه چند کشور دیگر تحت عنوان نیروهای ائتلاف از ششم فروردین سال ۹۴ باهدف بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی یمن به قدرت اقدام به تجاوز نظامی و محاصره زمینی، دریایی و هوایی به این کشور کرده اند.

گزارش‌های منتشرشده حاکی است که انگلیس از زمان آغاز حملات عربستان علیه یمن، حدود چهارمیلیارد پوند مجوز فروش سلاح به عربستان سعودی صادر کرده است. علاوه بر فروش تسلیحات، ارتش انگلیس در آموزش نیروهای سعودی نیز نقش جدی داشته است.

معترضان به سیاست‌های تهاجمی و سرکوبگرانه عربستان در منطقه، شنبه گذشته در برابر سفارت این کشور در لندن تجمع کرده و خواستار پایان هرچه سریع‌تر معاملات تسلیحاتی لندن با ریاض شدند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیز چندی پیش از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته ولیعهد عربستان را به اتهام ارتکاب جنایات جنگی در یمن تحت پیگرد قانونی قرار داده و مجازات کند.

احمد بن شمسی سخنگوی این سازمان اعلام کرد: محمد بن سلمان، به‌عنوان وزیر دفاع و یکی از رهبران بارز عربستان مسئول همه حوادثی است که در یمن رخ می‌دهد.

سخنگوی دیده بان حقوق بشر گفت که تاکنون ۸۰ حمله هوایی غیر قانونی از سوی عربستان سعودی ثبت شده است که بر اثر آن هزار تن کشته و ده‌ها نفر دیگر در زندان‌های زیر نظر امارات و عربستان تحت شکنجه و آزار قرار گرفته‌اند.

لغو سفر ولیعهد عربستان به انگلیس به دلیل خشم افکار عمومی در حالی صورت می گیرد که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نیز به دلایل مشابهی تاکنون سه بار سفر خود به لندن را تاخیر انداخته است. معترضان به سفر ترامپ هشدار داده اند در صورت حضور او در لندن، خیابان های شهر را از طریق برگزاری تظاهرات گسترده مسدود و اجازه تردد به خودروی حامل وی نخواهند داد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.