به گزارش پایگاه هیل، تاد هریسون، یک کارشناس بودجه دفاعی در مرکز مطالعات بین‌المللی و راهبردی آمریکا گفت: مجموع این بودجه ۷۱۶ میلیارد دلاری به این معنی است که آنها خود را در مسیر یک تقویت بزرگ قدرت ارتش قرار داده‌اند.

او تصریح کرد: این اقدام احتیاطی هدفش اجرای واقعی طرح‌هایی است که در گذشته راجع به آنها صحبت شده بود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا با این وعده به ریاست جمهوری رسید که اقدام به بازسازی یک ارتش بسیار ضعیف شده کرد و از جمله وعده‌های انتخاباتی او این بود که نیروی دریایی را به حدی تقویت کند که قوای آن از ۲۷۴ کشتی به ۳۵۰ کشتی رسیده و در عین حال ۶۰ هزار سرباز جدید به نیروی زمینی اضافه شود و نیروی هوایی دست‌کم ۱۰۰ فروند هواپیمای جنگی دیگر دریافت کنند.

او برای سال مالی ۲۰۱۸ بودجه ۶۶۸ میلیارد دلاری درخواست کرد که تنها سه درصد بیشتر از چیزی بود که در دولت اوباما برنامه ریزی شد و در آن بودجه‌ای برای کشتی‌های بیشتر و سربازان جدید در نظر گرفته نشده و هشت هواپیما نیز از تعداد درنظر گرفته شده کمتر بود.

کنگره در عین حال با ترامپ همچنان بر سر بودجه‌ درگیر است به این معنی که هنوز پولی برای سال مالی ۲۰۱۸ به منظور تقویت ارتش اختصاص نداده است.

انتظار می‌رود که در تاریخ ۱۲ فوریه دولت ترامپ برنامه بودجه را برای سال مالی ۲۰۱۹ منتشر کند.

جیمز ماتیس،‌ وزیر دفاع آمریکا خطاب به قانونگذاران جمهوری‌خواه تایید کرد که دولت ۷۱۶ میلیارد دلار بودجه دفاعی برای سال ۲۰۱۹ تقاضا خواهد کرد.

ماتیس به خبرنگاران در پنتاگون گفت که از درخواست این رقم بسیار خرسند است و این پول قرار است صرف امور آمادگی نظامی و همچنین مدرنیزه کردن قوای هسته‌ای شود.

با این حال هنوز مشخص نشده که رقم ۷۱۶ میلیارد دلار صرف خرید چه چیزهایی خواهد شد و چطور میان بخش‌های اساسی پنتاگون تقسیم خواهد شد.

بلومبرگ گزارش داده که از این مقدار ۵۹۷ میلیارد دلار مربوط به بودجه اساسی پنتاگون خواهد بود.

هریسون گفت: این بودجه ۷۱۶ میلیارد دلاری برای اجرای راهبرد دفاع ملی که ماتیس در ماه گذشته میلادی اعلام کرد، صرف خواهد شد. براساس این راهبرد آمریکا قرار است دوباره به رقابت "ابرقدرتی" با رقیبانش شامل روسیه و چین بازگردد.

با وجود اینکه رقبا اصلی‌ترین نگرانی هستند اما ارتش همچنان مجبور خواهد بود از خود در برابر تروریسم محافظت کرده و دست به اقداماتی علیه دولت‌های دشمن آمریکا مثل ایران و کره شمالی بزند.

هریسون خاطر نشان کرد: به عبارت دیگر همین راهبرد جدید است که می‌طلبد ارتش اقداماتی بیشتر از آنچه که در حال حاضر انجام می‌دهد، اتخاذ کند و به این ترتیب مطابق با آن بودجه نیز افزایش می‌یابد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.