در سال ۱۳۴۵ تا ۱۳۴۸ پرفسور "گوسترمن" (ایتالیایی) پژوهش‌هایی روی وضعیت سازه‌ای ستون‌های ایوانِ عالی قاپوانجام داد و قرارشد تا اقدامات اجرایی روی ستون‌های این عمارت انجام شود و درن تیجه فوندانسیون‌هایی مطمئن برای اجرا انتخاب شدند، این عمیات در آن زمان حدود پنج سال طول کشید، از سال ۱۳۵۲ تا ۱۳۵۶ "پرفسور گالدیری" از شرکت ایزمئوب، مرمت و استحکام‌بخشی دو ستون از ۱۸ ستونِ ایوان را در دستور کار قرار داد، همچنین در سال ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۴ نیز رضا منشئی  روی ۸ ستون دیگر عملیات استحکام بخشی انجام داد، تا سال ۱۳۸۴ که بار دیگر منشئی عملیات مرمت و استحکام‌بخشی دیگر ستون‌ها را آغاز کرد و بعد از ۱۲ سال بالاخره داربست‌ها از ایوان عالی قاپو حذف شدند.

فریبا خطابخش، مدیر پایگاه میراث جهانی نقش جهان اصفهان در این زمینه به ایسنا می‌گوید: با پایان مرمت‌ها شب گذشته –شنبه ۱۴ بهمن- داربست‌های ایوانِ عمارت به طور کامل باز شد و اگر نیاز به عملیات اضطراری نباشد، گردشگرانِ نوروزیِ امسال می‌توانند این عمارت تاریخی را بدون داربست ببینند.

او انجام مرمت ستون‌ها و تزئینات نقاشی دیوار وسقف‌های این عمارت را از دیگر اقدامات پایان یافته در این عمارت تاریخی می‌داند و ادامه می‌دهد: در حال حاضر تنها اقدامات مرمتی مورد نیاز در این عمارت تاریخی، انجام کف‌فرش است که آن و نصب حفاظ‌های گره‌چینی شده احتمالا تا یکی دو هفته دیگر انجام می‌شود.

وی با بیان این‌که ایوان عمارت عالی‌قاپو برای امنیت بیشتر گردشگران نیاز به یک حفاظ دیگر نیز دارد، می‌افزاید: برای انجام این کار یک حفاظ شیشه‌ای دیگر کنار حفاظ گره‌چینی شده قرار می‌گیرد.

او ادامه می‌دهد: در صورتی که شرایط اضطراری برای عمارت پیش آید، مسلما نیاز به نصب دوباره داربست‌ها در این منطقه هستیم، اما اکنون وضعیت مرمت‌ها به گونه‌ای شده است که فکر نکنم در حال حاضر نیاز به نصبِ دوباره‌ی داربست باشد.

مدیر پایگاه میراث جهانی میدان نقش جهان اصفهان هزینه‌مرمت این عالی قاپو را اعتباری حدود دو میلیارد و نیم بیان می‌کند که توسط سازمان میراث فرهنگی تامین شده است.

ایوان عالی‌قاپو - صبح یک‌شنبه ۱۵ بهمن

وی همچنین به مصوبه‌ی کمیته فنی میراث فرهنگی استان اصفهان مبنی بر نصب سرپوش روی چاه‌های قرار گرفته در میدان نقش جهان اشاره می‌کند و می‌گوید: جوی‌های آبی که کنار و  دور تا دور میدان قرار گرفته‌اند،به دلیل وجود ارتفاعِ زیاد برخی از ان‌ها تا کنون چند نفر آسیب‌هایی دیده بودند،بنابراین تصویب شد تا قبل از نوروزِ ۹۷ این اقدام نیز انجام شود.

او همچنین درباره‌ی موزه جهان اسلام که قرار بود در طبقه دوم میدان نقش جهان ایجاد شود، می‌گوید: براساس استحکام جداره‌ها در طبقه دوم میدان، موزه فقط در حدفاصل مسجد امام (ره) و مسجد شیخ‌فضل‌الله که تنها جائی است که مسیر ورود و خروج نیز دارد، ایجاد می‌شود.

وی اضافه می‌کند: بعد از نوروز و با انجام اقدامات اساسی در این نقطه از میدان، این کار نیز انجام می‌شود.

عمارت عالی‌قاپو - شنبه ۱۴ بهمن

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.