العبادی در گفت وگویی با روزنامه مصری الاهرام که امروز (شنبه) منتشر شد، گفت: طرف هایی هستند که نمی خواهند پیروزی امروز عراق را ببیندد، اما پایداری عراقی ها و وحدت آنها توطئه های کسانی که خواستار نابودی و شکست عراق بودند را ناکام گذاشت و برعکس انتظار آنها (دشمنان) یک نیرو واحد در عراق بوجود آمد که ملت این کشور توانست خاک و وطن خود را آزاد کند.

وی درخصوص هسته های خفته داعش در عراق نیز گفت: عراق در مسیر نابودی داعش موفق بوده، اما هنوز برخی هسته های خفته این گروهک تروریستی در برخی مناطق این کشور وجود دارند که نیروهای عراقی چه به صورت مستقیم یا از طریق عملیات اطلاعاتی غیرمستقیم در تلاش برای نابودی آنها هستند.

نخست وزیر عراق در خصوص مرحله پسا داعش درعراق و آزادسازی شهرهای این کشور نیز تصریح کرد: بازگرداندن ثبات به مناطق آزاد شده و فراهم کردن خدمات اساسی در آنها برای بازگشت شهروندان این مناطق اولویت اول دولت عراق است.

وی افزود: برخی شهرهای عراق دو بار مورد تخریب و نابودی قرار گرفته اند، اول زمانی که به اشغال داعش درآمدند و دوم در جریان عملیات آزادسازی این شهرها که در نتیجه آن زیر ساخت های اصلی این شهرها آسیب دیده اند.

العبادی ادامه داد: شورای عالی برای نظارت بر بازسازی شهرها در عراق تشکیل و یک چشم انداز ملی به ارزش یکصد میلیارد دلار در اوایل ماه ژانویه (دی ماه) برای بازسازی عراق آغاز شده است.

وی درخصوص آینده نیروهای الحشد الشعبی نیز اظهار داشت: بی شک با تصویب قانونی در خصوص نیروهای بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی) دولت قادر به کنترل گروههای مسلح و قرار دادن آنها تحت قوانین دولتی و نظامی خواهد بود.

نخست وزیر عراق افزود: در برهه گذشته با توجه به تهدید داعش انحصار سلاح در دست دولت کافی نبود، اما اکنون بسیاری از جناح های سیاسی عراق بر ضرورت و اهمیت این موضوع تاکید دارند.

العبادی تصریح کرد: من خواستار اقدامی درخصوص الحشد الشعبی که به وحدت کشور در شرایط فعلی صدمه بزند نیستم و نیروهای الحشد الشعبی باید طبق ضوابطی به نیروهای امنیتی عراق بپیوندد. 

نخست وزیر عراق درخصوص رویکرد منطقه ای عراق نیز گفت: عراق در مرزهای خود با دو کشور عربی عربستان و سوریه و دو کشور اسلامی ایران و ترکیه در ارتباط است که به دلیل همین موضوع باید همه آنها براساس توسعه و گسترش امنیت و نه اختلاف و جنگ ها با یکدیگر در ارتباط باشند، چرا که قطب بندی های جاری در منطقه موضوع توسعه و پیشرفت را متوقف کرده و خطر تروریسم و تجزیه ای که عراق را تهدید کرد، تجربه سخت، اما موفقی در این زمینه به این کشور داد.

وی تاکید کرد: درگیری های منطقه برای ملت های ما تنها نابودی و عقب ماندگی به همراه داشت و باعث شد که توان انسانی و طبیعی ما تباه و فرصت های رشد و توسعه آن از بین رود.

نخست وزیر عراق با بیان اینکه متوقف کردن سیاست های مداخله گرانه تنها پایگاه صحیح و جایگزین برای شروع یک عهد جدید از همکاری میان کشورهای منطقه است، گفت: این اشتباه است که کشوری در منطقه منافع خود را جدای از منافع دیگر کشورهای منطقه بداند؛ ما باید با یکدیگر منافع خود را شکل دهیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.