اسماعیل نجار در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی سازمان مدیریت بحران در برفی که هفته گذشته کشور را فرا گرفت، گفت: هفته گذشته ۲۲ استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، تهران، اصفهان، البرز، چهار محال و بختیاری، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خوزستان، زنجان، سمنان، قزوین، کردستان، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، گیلان، لرستان، مازندران، قم، همدان و مرکزی متأثر از بارش برف بودند و در همین راستا سازمان مدیریت بحران کشور به عنوان سازمان متولی هماهنگی دستگاه‌های امدادی تمامی دستگاه‌ها را برای انجام خود به حالت آماده باش در آورد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه بارش‌های اخیر برف غافلگیرمان نکرد، گفت: این را قبول ندارم که بارش برف سبب غافلگیری مدیریت بحران شده بود چرا که از قبل هشدارها را به مردم و دستگاه‌های مختلف داده بودیم.

وی با اشاره به آمار عملیات‌های انجام شده در برف اخیر اظهار کرد: آنچه که مطرح می‌کنم گزارش اولیه و در واقع بخشی از اقدامات انجام شده در عملیات مقابله با برف و کولاک اخیر است و این عملیات در بیش از 200 محور، شهر و روستا انجام شد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه در این عملیات امدادگران به 65 هزار و 512 نفر امدادرسانی کردند، گفت: همچنین 23 هزار و 56 نفر نیز اسکان اضطراری داده شدند. بیش از 3000 خودرو نیز توسط عوامل سازمان امداد و نجات از برف رهاسازی شده و عوامل سازمان راهداری نیز به بیش از 5000 خودرو امداد رسانی کردند.

نجار با بیان اینکه در پی بارش برف اخیر 232 نفر نیاز به دریافت خدمات درمانی پیدا کردند، گفت: از این تعداد 164 نفر به شکل سرپایی خدمات را دریافت کردند و 68 نفر نیز به مراکز درمانی منتقل شدند.

وی در ادامه با بیان اینکه سه فروند بالگرد در این عملیات به کار گرفته شد، خاطرنشان کرد: این سه بالگرد بیش از 10 سورتی پرواز در نقاط مختلف کشور انجام دادند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به تعداد نیروهای امدادی و عملیاتی در برف و کولاک اخیر، گفت: 3188 نفر از عوامل سازمان امداد و نجات در قالب 765 تیم و همچنین 6000 تن از پرسنل راهداری با بیش از 2500 دستگاه انواع ماشین آلات در عملیات برف و کولاک اخیر حضور داشتند. علاوه بر آن هزاران نفر از پرسنل پلیس اعم از پلیس راهور، یگان ویژه و ... نیز در سطح معابر شهری و برون شهری حضور داشتند.

استفاده از 42 هزار تن شن و نمک

نجار در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه بیش از 94 هزار کیلومتر از راه‌های مواصلاتی کشور طی این مدت برف روبی شد، گفت: همچنین 2432 محور روستایی نیز مسدود شده بود که عوامل امدادی اقدام به بازگشایی این محورها کردند.

نجار همچنین از استفاده از بیش از 42 هزار تن شن و نمک و همچنین بیش از 30 هزار لیتر محلول یخ زدا در محورهای برفگیر خبر داد و گفت: اقدامات زیاد دیگری نیز طی این مدت انجام شده است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در پاسخ به انتقادات مطرح شده درباره کم کاری یا عملکرد بد بعضی از دستگاه‌ها در برف اخیر اظهار کرد: گزارشی از اقدامات انجام شده تهیه خواهد شد و ما عملکرد دستگاه‌های مختلف را در پی بارش برف بررسی می‌کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.