دیگر مشکل امنیتی در کشور نداریم، پس باید نرده‌ها را از میان مردم و مسئولان در نماز جمعه برداشت. این دستور حجت الاسلام آل هاشم، نماینده ولی فقیه و امام جمعه تبریز، است که به تقسیم‌بندی خودی و غیرخودی در نماز وحدت پایان داد و به سرعت هم به دیگر شهرها سرایت کرد. تا آنجا که استاندار کرمان دستور به حذف نرده میان مردم و مسئولین در نماز جمعه داد با این دلیل که مگر مسئولان نمی‌خواهند به فیض شهادت برسند پس چه ضرورتی دارد، این نرده‌ها که برای حفظ امنیت آنان است، وجود داشته باشد؟

بلافاصله این موج از غرب به شرق و شمال رسید و آیت الله علم الهدی، امام جمعه مشهد، هم از مسئولان امنیتی خواست با بررسی عمیق در صورت امکان، موانع حفاظتی بین مسئولین و مردم را بردارند. آیت‌الله سیدکاظم نورمفیدی، امام جمعه گرگان، هم دستور مشابهی را برای برداشتن موانع میانی مردم و مسئولین در جریان برگزاری نماز جمعه صادر کرده تا فاصله مردم و مسئولین، دست‌کم در نماز جمعه تعدادی از شهرها کم شود.

یکی از مدرسین حوزه علمیه قم نیز این اقدام را حرکتی در جهت کاهش فاصله مردم و حکومت ارزیابی می‌کند.

حجت الاسلام «محسن غرویان»، یکی از مدرسین حوزه علمیه قم،  با اشاره به اینکه امامان جمعه با امام جماعت‌های مساجد ماهیتا متفاوت هستند، می‌گوید: امام جمعه‌ها منتخب حکومت هستند و هرگونه رفتاری که از سوی آنان رخ دهد، به حساب حکومت گذاشته می‌شود. از سوی دیگر نباید بین مردم و حکومت فاصله باشد، چراکه نگاه جامعه به حکومت اسلامی، حکومت امام علی (ع) است که ایشان شخصا شبانه برای ایتام و فقرا غذا می بردند.

او افزود: امام جمعه و مسئولان در هر رده‌ای باید در میان مردم باشند و حصاری بین خود و جامعه ایجاد نکنند. این اقدام امام جمعه تبریز و چند شهر دیگر اقدام خوبی بود و می‌تواند به اصلاحات بیشتر هم بیانجامد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: محافظین و خودروهای کذایی مسئولین، فاصله میان مردم و حکومت را زیادتر می‌کند، در حالی که حکومت نیاز دارد فاصله خود را با مردم کم کند. اقدامات مشابه مانند برداشته میله میان مردم و مسئولین در نماز جمعه می‌تواند باعث افزایش محبوبیت حاکمیت شود.

حجت الاسلام غرویان با اشاره به سیره امام علی (ع) گفت: امام علی (ع) در مسجد کوفه در گوشه‌ای می‌نشست و مردم دور او جمع می‌شدند و بحث می‌کردند، روحانیونی که امام جماعت هستند هم باید اینگونه عمل کرده و به مردم پشت نکنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.