روسیا الیوم گزارش داد، سعد حریری، نخست وزیر لبنان در بیانیه‌ای ضمن محکومیت اظهارات اخیر آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی مبنی بر مالکیت اسرائیل بر بلوک ۹ گازی لبنان اظهار داشت: مسئولان اسرائیلی از چند روز قبل پیام‌های تهدید آمیزی را برای لبنان داشته‌اند. آخرین آنها اظهارات لیبرمن در خصوص بلوک ۹ ویژه استخراج گاز واقع در آب‌های منطقه‌ای لبنان بود، اما لبنان با وجود این ادعاها تصمیم دارد مناقصه‌ای را در این خصوص به اجرا بگذارد.

حریری تاکید کرد: این ادعای لیبرمن در شکل و محتوا باطل بوده و در چارچوب سیاست‌های توسعه طلبانه و شهرک‌سازی‌های اسرائیل جهت نقض حقوق دیگران و تهدید امنیتی منطقه بیان شد.

نخست وزیر لبنان افزود: بیروت با طرف‌های مربوط به این اظهارات لیبرمن پاسخ خواهد داد تا برحق مشروع خود بر فعالیت در آب‌های منطقه‌ای خود تاکید کند.

حریری در ادامه نقض حقوق لبنان از سوی هر طرفی را محکوم کرده و اظهارات لیبرمن را به منزله یک اقدام تحریک آمیز آشکار و چالش برانگیز دانست که لبنان با آن مقابله می‌کند.

جبران باسیل، وزیر خارجه لبنان نیز در واکنش به ادعای اخیر لیبرمن درباره بلوک ۹ گازی اظهار داشت: پیشتر در نامه‌ای که در تاریخ ۱۸ ژانویه برای سازمان ملل ارسالل کردم، گفتم که در صورت هرگونه تعرض به حق دفاع از خود و منافع اقتصادی‌مان،با استفاده از تمامی راه‌ها و امکانات موجود  از این حق دفاع کرده و اقدامی مشابه را اتخاذ می‌کنیم.

حزب‌الله لبنان نیز این ادعا را  شکل جدیدی از طمع ورزی‌های اسرائیل نسبت به منابع طبیعی لبنان دانست.

حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای ضمن حمایت از موضع‌گیری روسای سه قوه لبنان و سایر مسئولان لبنانی نسبت به این تعرض جدید اسرائیل، تاکید کرد: بار دیگر می‌گوییم با قدرت در برابر هرگونه تعرض به حقوق نفتی و گازی‌مان می‌ایستیم و از تاسیسات و زیرساخت‌هایمان و منابع طبیعی لبنان دفاع می‌کنیم.

همچنین حزب‌الله ادعای دیگران را در چارچوب سیاست‌های خصمانه این رژیم علیه لبنان، حاکمیت ملی و حقوق مشروع این کشور دانست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.