رویترز گزارش داد، در حالی که عملیات ارتش ترکیه در شمال سوریه همچنان ادامه دارد، سخنگوی دولت ترکیه در اظهارات تندی از آمریکا خواسته است تا دست از حمایت از کردهای سوری بردارد و در غیر این صورت با خطر تقابل با نیروهای زمینی ارتش ترکیه روبرو خواهد شد.

این یکی از شدیدترین اظهارات مقام های ارشد ترکیه از زمان آغاز عملیات نظامی ارتش این کشور در شمال سوریه به شمار می رود. این اظهارات نشانگر تشدید تنش در روابط آنکارا و واشنگتن است، آن هم یک هفته پس از آغاز عملیات زمینی و هوایی ارتش ترکیه موسوم به "شاخه زیتون" در منطقه عفرین در شمال غرب سوریه.

پنتاگون نیز اعلام کرده است که به دقت تسلیحاتی را که در اختیار کردهای وای پی جی قرار می دهد، تحت نظر دارد و همچنان به مذاکره با ترکیه ادامه می دهد .

کنث مک کنزی سخنگوی پنتاگون در جمع خبرنگاران تاکید کرد: ما به دقت تسلیحاتی را که به کردها داده ایم، رهگیری می کنیم ، ما مطمئن هستیم که این تسلیحات به دستان اشتباه نمی رسد و همچنان درباره این مساله به مذاکره با ترکیه ادامه می دهیم.

مک کنزی افزود: عملیات ترکیه در عفرین سوریه مفید و سودمند نیست و موجب دور شدن تمرکز از مقابله با تروریست های داعش می شود.

ترکیه کردهای وای پی جی را یک تهدید امنیتی بزرگ برای مرزهای خود می داند. هرگونه پیشروی نیروهای ارتش ترکیه به سوی شهر منبیج در ۱۰۰ کیلومتری شرق عفرین می تواند خطر ر ویارویی و تقابل مستقیم با نیروهای ویژه آمریکایی را به شدت افزایش دهد.

بکر بوزداغ معاون نخست وزیر ترکیه نیز در سخنانی تاکید کرد: کسانی که از این سازمان تروریستی حمایت می کنند، یک هدف در این جنگ خواهند بود. آمریکا باید در رویکرد خود بازنگری کند و دست از حمایت از تروریست ها بردارد تا مانع از هرگونه تقابل و رویارویی با ترکیه شود.

آمریکا حدود ۲ هزار نیروی ویژه خود را در سوریه مستقر کرده و بهانه واشنگتن از این اقدام کمک به کردها برای مقابله با تروریست های داعش است. هیچ یک از نظامیان آمریکایی ظاهرا در عفرین حضور ندارند ولی آنها در منبیج مستقر هستند.

اقدام آمریکا در ارسال سلاح برای کردهای سوری و آموزش و حمایت هوایی آنها موجب خشم و ناراحتی ترکیه شده است.

بوزداغ افزود: ما از دولت سوریه می خواهیم تا به تعهداتش در زمینه حاکمیت ارضی نسبت به عفرین عمل کند و از مرزهایش با ترکیه در برابر حملات محافظت نماید.

دولت سوریه اعلام کرده است که آماده هدف قراردادن جنگنده های ارتش ترکیه در حریم هوایی اش خواهد بود ولی تاکنون دخالتی نکرده است.

کاخ سفید نیز اعلام کرده است که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه از اردوغان خواسته است تا عملیات نظامی در شمال سوریه را متوقف کند.

وزیر خارجه ترکیه نیز گفته است که اردوغان از ترامپ خواسته است تا نظامیان آمریکایی را از شهر منبیج خارج کند.

مک کنزی در ادامه افزود: آمریکا و ترکیه هماهنگی نزدیکی در منطقه دارند ولی آمریکا به دنبال تضمین امنیت نظامیان خود است.

نهادهای نظارت حقوق بشر بر این باورند که در پی عملیات نظامی ارتش ترکیه در شمال سوریه، صدها غیرنظامی کشته شده اند. ارتش ترکیه اعلام کرده است که از زمان آغاز این عملیات تاکنون ۳۰۳ شبه نظامی در شمال سوریه کشته شده اند.

نیروهای دموکراتیک سوریه که از سوی آمریکا در جنگ علیه داعش حمایت می شوند، اعلام کرده اند که ترکیه در اعلام تعداد تلفات شبه نظامیان سوری اغراق می کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.