هادی قوامی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۹۷، اظهار کرد: در جلسه قبل کلیات بودجه با توجه به اینکه ۱۲۰ نفر به آن رای ندادند، رد شد. با توجه به محدودیت آیین نامه‌ای و فرصت کمی که در اختیار کمیسیون تلفیق بود، این سوال مطرح است که آیا توانستیم نظر مخالفان کلیات بودجه را تامین کنیم. البته کمیسیون تلفیق تمام تلاش و کوشش خود را کرد. اما محدودیت در آیین نامه باعث شد تا نتوانند فرصت کافی داشته باشند و این مسئله به اصل ۵۲ قانون اساسی برمی گردد که وظیفه تهیه و تدوین بودجه را به عهده دولت و بررسی و تصویب آن را به عهده مجلس قرار داده است لذا همکاران عنایت داشته باشند ما در کمیسیون تلفیق به دلیل محدودیت‌های آیین‌نامه‌ای تمام خواسته های کسانی که کلیات بودجه را در جلسه گذشته رد کردند نتوانستیم حل کنیم اما تلاشهای زیادی صورت گرفت، مانند کاهش ۲۰ درصدی اوراق مشارکت.

وی در ادامه گفت: در بحث هدفمندی یارانه‌ها نیز ۱۰ هزار میلیارد تومان افزایش داشتیم که البته باز هم ۲۰ میلیون نفر باید حذف شوند تفاوتی بین ۲۰ میلیون و ۳۰ میلیون نفر از نظر آثار اجتماعی و اقتصادی وجود ندارد و اگر کلیات تایید شود حتما باید در تبصره ۱۴ گفته شود که این نکته مورد ملاحظه قرار گیرد.

وی گفت: بحث بعدی بودجه شرکت های دولتی است که مهمترین آنها مربوط به شرکت ملی نفت است که ۳۰۰ هزار میلیارد تومان درآمدها و هزینه های شرکت نفت را در صورت تصویب این بودجه، تصویب کرده‌ایم. آیا بودجه شرکت نفت را توانستیم بررسی کنیم که پاسخ آن منفی است. لذا اگر مشکلاتی مانند گزارش تفریغ بودجه پیش آید، پاسخی نداریم. لذا ما باید حتما نگاهی به بودجه سالهای گذشته داشته باشیم و اگر عملکرد ضعیفی دارد نکات را در بودجه سال بعد رعایت کنیم.

قوامی اظهار کرد: در گزارش کمیسیون تلفیق ۱۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان، وزارت نفت سهم دولت را به خزانه واریز نکرده و در قانون نفت گفته شده که در ۱۴.۵ درصد سهم نفت و ۸۵.۵ درصد سهم دولت است که هنور واریز نشده و باعث شده از سایر منابع استفاده کنند. لذا بودجه عمرانی به میزان کافی تحقق نیافته و پروژه‌های عمرانی طول کشیده است.

وی در پایان گفت: در بحث بازنشستگی ۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به تامین اجتماعی بازپرداخت شود ولی تسویه حساب برای صندوقهای بازنشستگی نیروهای مسلح مورد توجه قرار نگرفته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.