«محمد باژیان» با اعلام این خبر که در دو شهرستان زلزله‌زده راور و کوهبنان به حدود ۲۰۰۰ دستگاه کانکس نیاز داریم، گفت: ۱۴۳ کانکس تا دقایقی پیش ۱۰ بهمن‌ماه در شهرستان کوهبنان توزیع شده است ضمن آن‌که در روستای جور این منطقه نیز از ۱۴۰ دستگاه کانکس تا امروز ۱۰۰ دستگاه کانکس توزیع شده است.

وی با بیان این مطلب که کانکس‌ها به واجدین شرایط داده می‌شود، اظهار کرد: کسانی‌که در منطقه زلزله‌زده ساکن بوده و صاحب خانه بوده و واحد مسکونی آن‌ها تخریب شده باشد(میزان خسارت به منزل از نوع یک باشد) باید برای دریافت کانکس مراجعه کنند.

مدیر کل مدیریت بحران و حوادث غیرمترقبه استانداری کرمان در پاسخ به برخی اخبار منتشر شده پیرامون عدم توزیع مناسب کانکس‌ها در منطقه زلزله‌زده کوهبنان اظهار کرد: آنهایی که ادعا می‌کنند به آن‌ها کانکس داده نشده، افرادی هستند که یا در آنجا ساکن نبوده، یا اجازه تخریب واحد مسکونی آسیب‌دیده خود را نداده‌، یا کارهای قطع انشعابات گاز، برق و آب خود را انجام نداده‌اند.

وی تصریح کرد: در برخی موارد نیز اجازه استفاده از کانکس‌های تحویل داده شده به افرادی که به‌علت عدم انجام اقدامات لازم در خصوص قطع انشعابات آب، برق و گاز واحد مسکونی آسیب‌دیده خود را نداده‌ایم و تا زمانی که این کار صورت نگیرد، کلید این کانکس‌ها تحویل صاحب خانه نخواهد شد.

وی درباره وضعیت مستأجرین مناطق زلزله‌زده کرمان و تلاش‌های صورت گرفته برای تعیین وضعیت این خانوارها نیز به ایسنا گفت: طبق رایزنی‌های صورت گرفته با بنیاد مسکن و انقلاب اسلامی مقرر شد که به افراد مستاجر بومی مناطق زلزله‌زده که واجد شرایط هستند، زمین‌های واگذار شود تا این افراد با دریافت تسهیلات اقدام به ساخت منازل خود در منطقه کنند.

باژیان درباره برخی افراد فرصت‌طلب در منطقه نیز گفت: متأسفانه شاهد هستیم که برخی افراد غیربومی از شهرهای اطراف به منطقه آمده‌ و اقدام به زدن چادر در منطقه کرده و تقاضای کانکس و امکانات را دارند که این افراد واجد شرایط استان برای واگذاری کانکس و امکانات نیستند.

وی از بازسازی ۷ واحد مسکونی در روستای گورک در منطقه زلزله‌زده هجدک خبر داد و گفت: عملیات بازسازی چند واحد مسکونی آسیب‌دیده در این منطقه آغاز شده اما با توجه به برودت هوا، در بحث بتن‌ریزی خلل ایجاد شد که هم‌اکنون در حال بررسی کارشناسی هستیم تا دریابیم که اگر مشکلی نداشته باشد از ضد یخ در بتن‌ها، استفاده کنیم.

مدیرکل مدیریت بحران و حوادث غیر مترقبه استانداری کرمان با اشاره به منطقه زلزله‌زده راور و گورک گفت: برخی واحدهای مسکونی این منطقه بازسازی شده و مستحکم است و آنهایی که نیز خانه مستحکم ندارند در واحدهای مسکونی مقاوم آشنایان خود مستقر شده‌اند و تعداد کمی در چادرها مستقر هستند، هرچند چادرها مکان ایده‌آلی برای زندگی نیستند اما این چادرها به‌گونه‌ای نیستند که افراد را از سرما حفظ نکند.

وی با بیان این‌که برخی واحدهای مسکونی در هجدک قابل سکونت نیستند، اظهار کرد: با توجه به این‌که مالکیت برخی واحدهای مسکونی در روستای هجدک با ذوب آهن است، جلسه‌ای مشترک با ذوب آهن و بنیاد مسکن برگزار کردیم و مقرر شد تا خانه‌های غیرایمن این شرکت تخریب شوند و زمین‌های متعلق به دولت به مردم واگذار شود و افراد با دریافت تسهیلات اقدام به ساخت خانه کنند.

باژیان با تأکید برآن‌که کمبودهایی در زمینه تحویل کانکس‌ها در منطقه وجود دارد که منکر آنها نیز نیستیم، تصریح کرد: همچنین حدود ۴۵ دستگاه کانکس توسط خیرین به مناطق زلزله‌زده کوهبنان اهدا شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.