حسن روحانی در ادامه گفت‌وگوی زنده خود با مردم ایران، به یکی از مسائل و مشکلات اساسی بخشی از جامعه پرداخت.

او در پاسخ به این سوال مجری برنامه که مردم بابت صندوق های مالی اعتباری چه با مجوز بوده یا نبوده، بسیار گلایه مندند، آیا دولت مسئول است یا نه و مردم چه کار کنند؟ گفت: برخی از این صندوق های اعتباری بی مجوز بودند. این موضوع مربوط به امروز هم نیست. اینها از دهه هشتاد شروع به کار کردند که خیلی وارد جزییات آن نمی‌شوم. اما یک نکته ای را می خواهم از مردم خواهش کنم. هر بانکی یا هر صندوقی اگر خلاف متعارف به مردم قول سود داد آنها بدانند که اینجا خطری وجود دارد. یعنی اگر یک کسی صدا زد و گفت من سود بالاتری می دهم مردم احساس خطر و شک و تردید کنند. چون وقتی سود زیاد می دهد چطور می خواهد آن مبالغ را تامین کند؟ آنها برای جذب پول، برخلاف مقررات قول سود دادند.

روحانی در ادامه به راههایی که پیش پای دولت برای حل این مشکل وجود داشت اشاره کرد و گفت: یک راه این بود که بگوییم به ما ربطی ندارد و این موسسات غیرمجاز بوده است. اما ما اینکار را نمی توانستیم بکنیم. به هر حال مردم به دلیلی به آن صندوق اعتماد کردند و مشکلی پیش آمده است، دولت باید حل کند. وقتی می گوییم دولت حل کند یعنی از جیب مردم حل کند. یادمان نرود دولت پولی ندارد. تمام پول دولت متعلق به مردم است. وقتی می گوییم یک صندوقی ورشکست شده و دولت باید بدهد یعنی مردم همه بیایند مشارکت کنند.

رییس جمهور به پرداخت‌هایی که تاکنون به طلبکاران این موسسات تعلق گرفته اشاره کرد و گفت: تاکنون بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان بانک مرکزی برای اینکه این ۹۸ درصد مشکلاتشان حل و فصل شود، پرداخت کرده است البته ممکن است این مردم صد در صد هم راضی نباشند اما طبق معیارهایی که وجود داشت بنا بود تا تسویه حساب شود. یعنی مردم اصل پولشان را بگیرند. این کار انجام گرفته است. یعنی ۱۱.۵ هزار میلیارد تومان بانک مرکزی پول داده است.

او با بیان اینکه این یک فشار بر دولت است ادامه داد: ما مشکلات بقیه را هم داریم دنبال می کنیم. روسای سه قوه هم جلسات متعدد در این خصوص داشتند و دارند تا سریع تر مسایل دادگاهی اش حل شود و اموال محاسبه شود. به هر حال ما مشکل مردم را حل خواهیم کرد اما همه باید بدانیم که وقتی می گوییم دولت یعنی مردم.

روحانی با بیان اینکه عمده بودجه ما یا از مالیات است یا از نفت که هر دو متعلق به ملت گفت: این که می‌گوییم بودجه شفاف شود چون مال مردم است. مال دولت نیست که بگوید هرجا می خواهم خرج کنم.

از مدتها قبل دستور دادم که به هیچ بانک جدیدی مجوز ندهید

او با تاکید بر اینکه مشکلات سپرده‌گذاران تمام شده است، گفت: الان دیگر موسسه غیرمجاز نداریم. از مدت ها پیش به بانک مرکزی کتبا دستور دادم مجوز هیچ بانک جدیدی را صادر نکند. به این دلیل که این نوع مجوزهای بی حساب برای ما مشکل درست می کند. البته برخی از این صندوق ها حتی مجوز هم نداشند.

او برای چندمین بار تاکید کرد: ما تلاشمان را انجام دادیم و می دهیم. مردم بدانند اگر ته دلشان هنوز فکر می کنند طلبکارند بدانند که یک افرادی آمدند سر مردم کلاه گذاشتند، مردم را با سودهای واهی دعوت کردند و فراوان پول مردم را جذب کردند و این مشکل را ایجاد کردند. تلاش بسیار زیادی از سوی دولت و قوه قضاییه و قوه مقننه انجام شده است. ما عمده مشکل را حل کردیم و آن را ادامه می دهیم تا کامل حل شود.

ما به یاد مردم هستیم

روحانی در پاسخ به این سوال مجری برنامه که آیا آنهایی که در خیابان برای اعتراض حضور دارند باید آرام باشند، گفت:

من حتما می خواهم قول بدهم. اینطور نیست که دولت به یاد آنها نباشد، حتما ما فراموش نمی کنیم. همانطور که قدم هایی که برداشتیم بر مبنای اعتراض مردم نبود. البته اشکالی ندارد مردم اعتراض کنند، این کاری را هم که انجام دادیم بر مبنای وظیفه مان بوده. میلیون ها خانواده درگیر این موضوع بودند.

روحانی در ادامه قول داد که مشکلات آن دو درصد باقیمانده را هم حل خواهیم کرد. رییس‌جمهور گفت: نماینده های سه قوه به طور مداوم جلسه دارند تا این مشکل حل شود. ما احساس مسوولیت می کنیم. علت اینکه تلاش شده و اینهمه پول دادیم به خاطر همین احساس مسوولیت بوده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.