یک مرد فرانسوی که بدنش پس از هفت سال یک صورت پیوندی را پس زد، صورت دوم دیگری را از اهداکننده دیگری در یک عمل جراحی بی‌سابقه دریافت کرد که جراحان شک داشتند که این عمل امکان‌پذیر باشد.

اولین پیوند چهره جهان، 12 سال پیش در فرانسه انجام شد و جراحان فرانسوی با جایگزین کردن یک صورت پیوند شده با یک صورت دیگر، دوباره موجب تحول در تاریخ پزشکی شدند.

جراحان فرانسوی در یک عمل فوق‌العاده خطرناک، صورت دوم را از یکی دیگر از اهداکنندگان دریافت کردند تا اولین پیوند مجدد صورت را انجام دهند.

برخی از متخصصان پزشکی معتقدند که پس زده شدن پیوند چیزی است که پذیرندگان را همیشه تهدید می‌کند. با این حال، این امید وجود دارد که این اتاق نیافتد.

به نام این دریافت کننده فرانسوی که در دهه چهارم زندگی خود است، اشاره نشده است.

پس آن که بدن وی صورت پیوندی را پس زد، تقریبا دو ماه بدون چهره زندگی می‌کرد. وی پس از برداشت صورت پیوندی در ماه نوامبر، در کما نگه داشته شده بود.

در بیانیه آژانس زیست‌پزشکی و خدمات بیمارستان ملی فرانسه آمده است: این پیوند برای اولین بار انجام می‌شود و نشان می‌دهد که پیوند مجدد صورت با وجود عدم پذیرش مزمن امکان‌پذیر است.

چند هفته طول می‌کشد تا پزشکان بتوانند بگویند که پیوند دوم که انجام آن یک روز طول کشید، موفقیت‌آمیز بوده است یا خیر.

آنها امیدوارند که این یک پیشرفت باشد تا به این ترتیب آنها بتوانند چهره‌های بیمارانی را که پیوند را پس می‌زنند، دوباره پیوند بزنند.

پیوند چهره هنوز نادر است و تاکنون کمتر از 40 عمل جراحی از این نوع انجام شده است.

حداقل شش بیمار بعد از انجام این عمل پرخطر که مستلزم وابستگی مادام‌العمر به داروهای سرکوب کننده ایمنی بدن است تا بدن عضو پیوندی را پس نزند، فوت کرده‌اند.

استعمال این داروها بیماران را در مقابل بیماری‌های عفونی و انواع سرطان آسیب‌پذیر می‌کند.

 پیوند مجدد صورت پس از 7 سال! +عکس

به عنوان مثال "ایزابل دینویر"، زنی که اولین پیوند جزئی صورت در جهان را در سال 2005 دریافت کرد، در سال 2016 بر اثر سرطان در سن 49 سالگی جان خود را از دست داد.

وی قبل از آن که فوت کند، از عدم پذیرش پیوند رنج می‌برد و نمی‌توانست به طور کامل از لب‌هایش استفاده کند.

اعتقاد بر این است که داروهای ضد رد پیوندی که وی مصرف می‌کرد، به بروز دو سرطان منجر شده است.

او 38 ساله بود که توسط یک سگ مورد حمله قرار گرفت و جراحان عمل پیوند صورت را روی او انجام دادند.

وی پس از پیوند گفت: ممکن است چهره حاضرم چهره دیگری باشد، اما وقتی به آینه نگاه می‌کنم، خودم را می‌بینم.

پیوندها می‌توانند به قربانیان تصادف یا حملات متجاوزان و یا کسانی که از اختلالات ژنتیکی رنج می‌برند، برای از سرگیری عملکردهای اساسی مانند تنفس، خوردن و صحبت کردن کمک کند. آنها همچنین توانایی لبخند و یا اخم کردن را فراهم می‌کنند.

اولین پیوند چهره در فرانسه راه را برای پزشکان در شش کشور دیگر برای انجام عمل‌های مشابه هموار کرد. در سال 2006، یک جراح در لندن اجازه انجام پیوند کامل چهره را در بریتانیا یافت.

پیوند مجدد صورت پس از 7 سال! +عکس

"اندی سندنس" 31 ساله، 10 سال پس از اقدام به خودکشی با اسلحه، تحت یکی از نادرترین عمل‌های جراحی قرار گرفت و پزشکان صورت یک فرد 21 ساله که وی نیز در سال 2016 خودکشی کرده بود را به اندی پیوند زدند.

در آن جراحی پیوند صورت، که برای اولین بار در مرکز پزشکی مایو انجام شد، او بینی، گونه‌ها، دهان، لب‌ها، فک، چانه و حتی دندان‌های فرد اهدا کننده را دریافت کرد.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.