آسوشیتدپرس نوشت، در حالی که اکثر جهان از آنچه سازمان ملل و آمریکا "پاکسازی قومی" در میانمار یاد می‌کنند، دچار انزجار شده‌اند و آن را بدترین بحران آوارگان آسیا در چندین دهه می‌دانند، بسیاری در میانمار از آنها حمایت می‌کنند. آنها مسلمانان روهینجایی را مهاجرانی غیرقانونی از کشور بنگلادش می‌دانند که تهدیدی برای امنیت ملی است و انتقادهای بین‌المللی را محکوم می‌کنند. این شامل "یک نیو تون"، از فعالان میانماری هم می‌شود که در ۱۰ سال گذشته مورد ضرب و شتم و بدرفتاری نیروهای امنیتی میانمار قرار گرفته است.

او درباره خونتای سابق می‌گوید: این دولت نظامی برای سالیان سال ظالم بوده است و تا ۲۰۱۲ چندین دهه بر این کشور حکمرانی کرد و چهار سال دیگر هم به صورت نیابتی قدرت داشت و هنوز هم حرف آخر را در مسائل امنیتی می‌زند. تنها چیزی که آنها می‌دانند این است که چگونه فردی را که مخالفشان است، شکنجه کنند.

با این وجود هزاران میانماری در شهرهای مختلف در حمایت از ارتش راهپیمایی برگزار می‌کنند. ژنرال مین آنگ هلاینگ، فرمانده ارشد کل قوا که قدرتش طبق قانون اساسی فراتر از اختیارات دولت آنگ سان سوچی است، در صفحه شخصی‌اش در فیس‌بوک مورد ستایش قرار می‌گیرد.

ارتش میانمار براساس تحقیقات داخلی نوامبر گذشته نیروهایش را از هرگونه اتهام و گناه مبرا دانست. با این وجود آمریکا با اشاره به مدارک مستدلی از کشتارهای دسته‌جمعی، تجاوزها و سوزاندن روستاها اعلام کرد ژنرال مائونگ مائونگ سوئه که تا همین اواخر رئیس فرماندهی ارتش در غرب میانمار و مسوول عملیات‌های امنیتی راخین بود، تحریم کرد.  

با این حال بودایی‌ها پیام‌های متعددی در ستایش او منتشر کرده‌اند که او را به عنوان یک فرمانده ارتش میانمار می‌ستود. در یکی از پیام‌های فیس‌بوکی آمده است: "زنده باد ارتش و فرمانده ارتش." در پیام دیگری می‌خوانیم: "ممنون از اینکه همه تروریست‌های بنگالی را پاکسازی می‌کنید." در یکی دیگر از پیام‌ها آمده است: "ارتش به نفع کشور کار می‌کند و ما به شما افتخار می‌کنیم."

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.