خبرگزاری فرانسه گزارش داد، با استناد به استراتژی دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در ممنوعیت سفر برای شهروندان شش کشور عموما مسلمان، این ۱۱ بازداشتی گوآنتانامو توئیت‌های ترامپ و اظهارات ضد اسلامی وی را به عنوان مدرک ضمیمه شکایت خود کرده‌اند.

آنها همچنین به نقل اظهارات ترامپ که گفته بود، هیچ یک از بازداشتی‌های این زندان در کوبا نباید هرگز آزاد شوند، پرداختند و گفتند، این اظهارات خلاف موضع دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا است.

در این دادخواست آمده است: مخالفت ترامپ با آزادی زندانیان گوآنتانامو نشان‌دهنده زوایای دیگری از سیاست تبعیض‌آمیز اوست که اخیرا با بخش‌هایی از آن شامل ممنوعیت سفر شهروندان از شش کشور عموما مسلمان به آمریکا و ممنوعیت خدمت تراجنسیتی‌ها در ارتش آمریکا روبه‌رو بوده‌ایم. موضع رئیس‌جمهوری آمریکا در قبال زندانیان گوآنتانامو خلاف سیاست‌های قبلی است.

در ادامه این دادخواست همچنین آمده است: ترامپ اخیرا ابراز امیدواری کرد مسلمانی که چندین تن را در نیویورک کشت به گوآنتانامو فرستاده شده و از سازوکار قضایی نیز محروم شود اما هرگز به محرومیت قاتلان سفیدپست از این سازوکار اشاره‌ای‌ نکرد.

طرح این دادخواست در شانزدهمین سالگرد تاسیس گوآنتانامو در خلیجی به این نام در کوبا صورت گرفته است.

این در حالی است که ترامپ مکررا گفته که به دنبال تعطیلی این بازداشتگاه نیست و مابقی بازداشتی‌ها باید در این زندان بمانند.

کارن گیرینبرگ، مدیر مرکز امنیت ملی در کالج حقوق "فوردهام" دادخواست مطرح شده را یک رویکرد جدید برای بازداشتی‌هایی می‌داند که بعضی از آنها از ۲۰۰۲ در گوآنتانامو هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.