فرهاد دلق‌پوش عصر امروز در سومین جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان گیلان در سالن اجتماعات استانداری گیلان اظهار کرد: استان گیلان در ۹ ماهه گذشته ۲۵ میلیون و ۴۴۶ هزار و ۵۴۹ دلار صادرات کالا به وزن ۳۲۸ هزار و ۹۱۰ تُن داشته است. 

وی با اشاره به کاهش صادرات غیرنفتی استان گیلان نسبت به مدت مشابه در سال ۹۵ افزود: این آمار نسبت به سال گذشته ۱۹ درصد از نظر وزنی و ۳ درصد از نظر دلاری کاهش داشته است.

مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان با اشاره به آمار جزئیات صادرات استان گیلان در ۹ ماهه گذشته گفت: محصولات نباتی، معدنی، صنایع‌غذایی، نساجی و پلاستیکی عمدتاً به کشورهای آذربایجان، روسیه، قزاقستان و عراق صادر می‌شود.

دلق‌پوش با اشاره به آمار میزان واردات استان گیلان در ۹ ماهه اول سال ۹۶ تبیین کرد: میزان واردات گیلان در این بازه زمانی ۶۹۹ میلیون ۶۷۱ هزار و ۶۵۴ دلار کالا به وزن ۱ میلیون و ۴۸۸ هزار و ۹۹۵ پوند بوده است.

مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان کشورهای روسیه، قزاقستان، چین، ژاپن، آلمان و کره‌جنوبی را مبدأ اصلی واردات گیلان دانست و گفت: واردات استان نسبت به ۹ ماهه اول سال گذشته از نظر وزنی ۳۰درصد و از نظر دلاری ۶۳ درصد کاهش داشته است.

دلق‌پوش استان گیلان را مهم‌ترین مرز شمالی کشور در حوزه صادرات چمدانی دانست و افزود: متأسفانه قرارداد گیلان و آذربایجان پیرامون انجام صادرات چمدانی از سوی این کشور لغو شده که شروع مجدد آن نیاز به گفت‌وگوهای سیاسی دارد.

وی، هدف از برگزاری چنین جلساتی را ارائه راهکارهایی برای حمایت از صادرات غیرنفتی دانست و گفت: برنامه پیشنهادی حمایت از صادرات غیرنفتی در سال ۹۷ برنامه‌ریزی‌شده و همچنین مدیریت میز کالایی محصولات صادراتی مانند چای، برنج و زیتون از سوی سازمان توسعه تجارت به گیلان سپرده‌شده است.

مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان با تأکید بر لزوم هماهنگی اتاق بازرگانی، اتاق اصناف و فعالان حوزه صادرات تصریح کرد: بسته سیاستی در راستای حمایت از صادرات غیرنفتی باید ایجاد شود. 

دلق‌پوش با بیان اینکه باید از تولیدات صادرات محور حمایت کرد گفت: گیلان ظرفیت و زیرساخت‌های مناسبی نظیر منطقه آزاد و منطقه ویژه اقتصادی برای تقویت صادرات غیرنفتی دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.