هلنا سونگلند در نشست «اروپا و تحولات ژئوپلیتیک منطقه خاورمیانه» که عصر سه‌شنبه با حضور علیرضا فرجی‌راد مدیرکل شورای راهبردی روابط خارجی و سفیر سابق ایران در نروژ، مائورو کانچاتوری سفیر ایتالیا در تهران و نیکلاس هاپتون سفیر انگلیس در تهران در شورای راهبردی روابط خارجی برگزار شد، اظهار کرد: ۱۵ درصد سوئدی‌ها از خارج به این کشور مهاجرت کرده‌اند. ۷۰هزار نفر در سوئد نیز ایرانی‌زاده هستند و آنها نسل دوم مهاجران ایرانی هستند که به این کشور آمده‌اند.

وی ادامه داد: برای سوئد امنیت بین‌المللی غیرقابل مذاکره است. متاسفانه شاهد انتقال قدرت سیاسی نظامی به شرق آسیا هستیم. علاوه براین برخی کشورهای اروپایی شرایط چند قطبی نظامی را تجربه می‌کنند که می‌تواند برای اروپا خطرساز باشد.

سفیر سوئد با اشاره به دغدغه‌های امنیتی این کشور، افزود: اشغال اوکراین توسط روسیه که  همسایه ماست، سوئد را با مخاطره روبه‌رو می‌کند. همچنین امنیت سایبری برای ما بسیار قابل توجه است و نباید فراموش کنیم که خطر فقط از طریق ارتش و نیروی نظامی متوجه کشورها نمی‌شود بلکه فضای مجازی هم می‌تواند خطرآفرین باشد.

وی در ادامه گفت: افراط‌گرایی نیز تهدیدی است که همه ما با آن روبه‌رو هستیم.تهدیدها در قرن ۲۱ تغیر کرده است و امروز مسائلی مثل گرم شدن دمای هوا، فقر و کمبود آب کشورها را با مخاطره روبه‌رو ساخته است.

سونگلند اظهار کرد: ما باید بنیان‌های حقوق بشر را تقویت کنیم و برای دستیابی به صلح باید همکاری داشته باشیم و به تقویت ثبات و امنیت بین‌المللی کمک کنیم. در همین راستا باید بگویم که ما در سوئد به سایر کشورها وابسته هستیم بنابراین می‌دانیم که نباید فقط امنیت خود را به تنهایی در نظر بگیریم.

وی ادامه داد: سوئد به دنبال صلح در منطقه است و برای زنان نقش موثرتری قائل است زیرا طبق تجربه وقتی به خانم‌ها در فرآیند برقراری صلح  نقش بیشتری بدهند، صلح پایدارتر می‌شود.

این دیپلمات ارشد سوئد در خصوص رویکرد کشورش نسبت به مسائل سوریه نیز گفت: ما درخصوص سوریه نگران و خواهان رسیدن کمک‌های انسان‌دوستانه به آنها هستیم. همچنین تاکید داریم که استفاده از سلاح شیمایی در سوریه نقض حقوق بشر است.

سفیر سوئد خاطرنشان کرد: قطعا مردم‌ سوریه باید به کمک‌های انسان‌دوستانه دسترسی داشته باشند. در عراق هم موضوع جدی است. به طور کلی سوئد نسبت به چنین مسائلی رویکرد جدی دارد. مثلا در سال ۲۰۱۷ که شاهد ادامه اشغال فلسطین  بودیم، سوئد تنها کشور اروپایی بود که فلسطین را به رسمیت شناخت. ما مخالف شهرک‌سازی‌ها هستیم.

سونگلند در ادامه درخصوص برجام و رویکرد سوئد مسائل منطقه گفت: برجام علاوه بر عدم اشاعه سلاح هسته‌ای می‌تواند به توسعه تجاری و افزایش ارتباطات اقتصادی بین ایران و سوئد کمک کند، البته امسال با وجود تمام سختی‌های موجود تجارت ایران با اتحادیه اروپا شاهد رشد بوده است. در رابطه با مسائل منطقه هم بسیار مهم است که راه حل پایداری برای حل مسائل پیدا کنیم و بهترین راه این است که کشورهای منطقه در تعامل با هم به راهکاری مناسب دستیابند. مثل کنفرانسی که در خصوص ریزگردها و ... برگزار شد بازهم کشورها برای حل مسائلشان باید گرد هم جمع شوند و تصمیم واحدی اتخاذ کنند.

وی در پاسخ به اینکه اگر ترامپ برجام را نقض کند موضع سوئد چه خواهد بود؟ گفت: اگر برجام نقض شود می‌تواند بی‌ثباتی‌های بسیاری ایجاد کند و ما از تمام طرف‌ها درخواست کرده‌ایم که به این توافق پایبند بمانند.

این دیپلمات سوئدی در خصوص واکنش ایران به خروج احتمالی ترامپ از  برجام نیز تصریح کرد: ما نمی‌دانیم تهران چه واکنشی نشان خواهد داد و این همان سوال اساسی است که هیچ‌کس جوابش را نمی‌داند.

فرجی‌راد هم در این نشست خاطرنشان کرد: در صورت خروج ترامپ از برجام طبیعتا در نقطه حساسی قرار می‌گیریم. منتظر تصمیم آمریکا و رویکرد ایران خواهیم بود و به عقیده من ترامپ رسما برجام را لغو نخواهد کرد ولی به سیاست‌های تضعیف برجام ادامه خواهد داد.

وی ادامه داد: ایران هم همان سیاست‌های تدریجی آمریکا را دنبال خواهد کرد زیرا آمریکا می‌خواهد اقتصاد ایران را هدف قرار دهد. من فکر نمی‌کنم با تضعیف برجام، آمریکا از سایر خواسته‌هایش مبنی بر افزایش نارضایتی‌ها در داخل ایران و ایجاد فشار از خارج دست بردارد. هرچند که دیگر مردم ایران نسبت به رویکردهای ترامپ حساس و در نتیجه آن متحد شده‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.