محمود صادقی نماینده مردم تهران در ارزیابی خود از اعتراضات و ناآرامی‌های اخیر در برخی از مناطق کشور بیان کرد: اعتراضاتی که بر بستر برخی نارضایتی‌های انباشته در جامعه شکل گرفته، فقط مربوط به وضعیت اخیر نمی‌شود. نابسامانی‌هایی که اخیرا به اوج خود رسید، موجب شد این نارضایتی ها از اینجا سرباز کند.

نماینده مردم تهران به اعتراض سپرده‌گذاران موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز در مشهد  اشاره کرد و افزود: در این میان اخبار متواتری از نقش مخالفان دولت در تحریک معترضان در مشهد نیز گزارش شده است.

وی با بیان اینکه نگرانی از شتاب تورم در آینده، این اعتراضات را به اوج رساند، یادآور شد: در این تجمعات شاهد بودیم که شعارهای سیاسی برخلاف گذشته تند بود.  شکل این شعارها و درخواست‌ها پدیده جدیدی بود که نوعی ناامیدی در آن دیده می‌شد. متاسفانه این احساس ناامیدی از اصلاح برخی فرایندها حوزه های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را فراگرفته است .

عضو فراکسیون امید بر لزوم هوشیاری مردم دربرابر سوء استفاده بیگانگان تاکید کرد و گفت:‌ اتفاقا اصلاح‌طلبان هم از این زاویه به این اتفاقات نگاه می‌کنند. اصلاح طلبان همگی نگران وضعیت فعلی هستند که این اعتراضات، محملی برای ناامنی و سوء استفاده برخی جریان‌های سیاسی که نشانه‌های آن نیز دیده می‌شود، نشود. لذا برخی از دوستان معتقدند موضع‌گیری‌های تند نباید وجهه همت جریان اصلاحات باشد. در این میان با جریان اصولگرا خوشبختانه اتفاق نظر داریم که باید این اعتراضات با نهایت خویشتنداری مدیریت شود.

وی با ابراز نگرانی از حوادث اخیر اضافه کرد: فکر می‌کنم در این میان رگه‌هایی از تلاش برای به حاشیه بردن جریان اصلاح‌طلبی نیز وجود دارد که از سوی اصولگرایان دیده می‌شود. آنها با استفاده از شعارهای هدفمند سعی می‌کنند موضع‌گیری اصلاح طلبان را نقد کنند.

عضو فراکسیون امید اضافه کرد:‌ بااینکه جریان اصلاح طلب کماکان در قدرت نیست، اما دست هایی تلاش می کنند به صورتی مرموز تقصیرات این اتفاقات را متوجه جریان اصلاحات کنند.

وی افزود: در مجموع هر چند اصلاح طلبان فرصت موضع‌گیری‌ نداشتند اما در مورد حوادث اخیر به دنبال این هستیم که این مطالبات و اعتراضات به صورت قانونی پیگیری شود و اصل ۹ قانون اساسی را باید مدنظر قرار دهیم تا استقلال کشور و آزادی معترضان کنار هم حفظ شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پاسخ به این سوال که نمایندگان ملت باید چه سازوکاری را برای پیگیری مطالبات مردم در چارچوب اصل ۲۷ قانون اساسی و به رسمیت شناختن حق اعتراض آنها فراهم کنند، گفت: طبق اصل ۲۷ قانون اساسی تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها به شرط عدم حمل سلاح و اینکه مخل مبانی اسلام نباشد، آزاد است. در سال ۶۱ که قانون تشکیل احزاب و جمعیت‌ها در مجلس تصویب شد این قانون تشکیل اجتماع را منوط به گرفتن مجوز از وزارت کشور کرده بود که شورای نگهبان در آن سال مصوبه مجلس را خلاف اصل ۲۷ قانون اساسی دانست و این اصل را مطلق دانست که نیازی به مجوز ندارد و باوجود اصرار مجلس بر آن مصوبه، شورای نگهبان در همان مهلت ۱۰ روزه هم آن را تایید نکرد و در نهایت این قانون بدون تأیید شورای نگهبان تصویب شد.

صادقی بر لزوم اصلاح این قانون تاکید کرد و گفت: معتقدم نظر شورای نگهبان در سابقه اصل ۲۷ که آن را مطلق می‌دانست صحیح است و چنانچه به فرض هم بپذیریم تشکیل اجتماعات نیاز به مجوز دارد باید در قالب یک آیین نامه اجرایی از سوی دولت مطرح شود که در آن شرایط برگزاری این اجتماعات و اخذ مجوز تصریح شده باشد.

عضو فراکسیون امید در پایان خاطرنشان کرد: باید این اعتراضات مردمی را فرصتی برای شنیدن و پیگیری مطالبات مردم و سعی در بهبود وضعیت اقتصادی بدانیم و نباید به آن به عنوان تهدید یا تخلیه هیجانات نگاه کنیم تا بدین وسیله انتقادات مردم درباره حاکمیت شنیده شود. پیشنهاد من این است که مجلس ابتکارعمل را به دست گیرد و در تهران میدان بهارستان و مقابل ساختمان مجلس که نمادی تاریخی از اجتماعات و اعتراضات جنبش مشروطیت و نهضت ملی شدن صنعت نفت است، فضایی فراهم شود برای تجمع مردم تا بتوانند به طور مسالمت‌آمیز در کنار هم جمع شده و مطالبات خود را ابراز کنند و این امکان فراهم شود که اجتماع کنندگان نسخه‌ای از مطالبات خود را به مجلس بدهند و مجلس آن را از مجاری ذیربط پیگیری کند.

 

سردار دهقان: مردم پاسخ دخالت های آمریکا را دادند 

همچنین باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: سردار حسین دهقان وزیر سابق دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و مشاور فرماندهی معظم کل قوا در حوزه صنایع دفاعی و پشتیبانی از نیروهای مسلح  درباره اقدامات مداخله جویانه مقامات آمریکایی در ناآرامی‌ های اخیر کشور اظهار کرد: مردم ایران با آمدن به خیابان‌ها پاسخ دخالت‌های آمریکا در امور داخلی ایران را دادند و توطئه‌ای که در حال شکل‌گیری بود را خفه کردند.

مشاور فرماندهی معظم کل قوا در حوزه صنایع دفاعی افزود: آمریکایی‌ها احتمالا از محاسبات غلطی که نسبت به مردم ایران داشتند، پشیمان شده‌اند.


 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.