یک مسؤول آمریکایی در کاخ سفید در گفت‌وگو با روزنامه عبری زبان اورشلیم پست اظهار داشت، جارد کوشنر، داماد و مشاور ترامپ و جیسون گرینبلات، فرستاده آمریکا به خاورمیانه اطمینان دارند که می‌توانند طرح سازش را از بحران دیپلماتیک موجود میان واشنگتن و رام‌الله تفکیک کنند.

این منبع گفت: شاید در سطح شخصی خشمی علیه آمریکا وجود داشته باشد اما سازش مسالمت‌آمیز میان دو طرف اسرائیلی و فلسطینی بدون آمریکا ممکن نیست و فلسطینی‌ها این را به خوبی می‌دانند و زمانی که طرح ترامپ برای سازش تکمیل و اجرا شود، کارآمدی خود را ثابت خواهد کرد.

برخی منابع در کاخ سفید اظهار داشتند، تهدید رئیس جمهوری آمریکا به کاهش حمایت مالی فلسطینی‌ها به شرایط کلی در سطح بین‌المللی ارتباط دارد و ترامپ نه فقط فلسطینی‌ها بلکه کشورهای دیگر را نیز تهدید به کاهش حمایت‌های مالی کرد و او به دنبال بهانه‌هایی برای انجام این کار بود.

این منابع درباره تهدید ترامپ به کاهش حمایت مالی از آژانس امدادرسانی (آنروا) گفتند، آن تهدید طرحی از سوی گرینبلات یا کوشنر نبوده بلکه تنها تهدیدی از سوی ترامپ بود.

به گفته آنها، جیسون و مسؤولان آمریکایی امیدوار هستند با وجود اینکه ترامپ قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخته اما با ارائه طرح ترامپ برای سازش میان دو طرف، احساس فلسطینی‌ها تغییر کند،‌ آنها بر این باورند که طرح ترامپ فلسطینی‌ها را شگفت زده خواهد کرد و در نهایت آنها هیچ بهانه‌ای ندارند و مجبور می‌شوند به میز مذاکرات با اسرائیل بازگردند.

به گفته منابع یاد شده، کوشنر و جیسون باور دارند که طرح ترامپ برای سازش میان دو طرف فلسطینی و اسرائیلی منتقدان سیاست‌های وی را غافلگیر خواهد کرد و این طرح در کل به نفع اسرائیل نخواهد بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.