هادی حق‌شناس در خصوص نفتکش ایرانی که در آب های چین دچار حادثه شده، گفت: کشور چین نیروهای امداد و نجات خود را برای کمک به خدمه نفتکش ایرانی که در ۱۶۰ مایلی بندر شانگهای دچار آتش سوزی شده، اعزام کرده است.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: این نفکش حامل میعانات گازی بوده است که از ساعت ۱۶:۳۰ عصر دیروز به وقت تهران پس از تصادم با کشتی فله‌بر چینی و حامل گندم، دچار آتش سوزی شده و همچنان در حال سوختن است.

وی ادامه داد: کروی کشتی چینی در هنگام وقوع سانحه از این شناور خارج شدند اما مشکل در حال حاضر خدمه کشتی ایرانی است که تحت پرچم پاناما تردد داشته و تا این لحظه هیچ سرنخی وجود ندارد که آیا آنها توانسته اند از کشتی خارج شوند یا خیر.

حق شناس تصریح کرد: نیروهای امداد و نجات چینی در حال اطفای حریق نفتکش ایرانی هستند و این کشتی همچنان روی آب است و غرق نشده است، ضمن اینکه از کشورهای دیگر در حاشیه دریای چین و کشتی های عبوری درخواست کمک کرده ایم.

وی با تاکید بر اینکه مهمترین مسئله برای سازمان بنادر و دریانوردی، اطلاع از سلامت سرنشینان کشتی ایرانی است، گفت: این کشتی ۲۳ آذرماه وارد بندر عسلویه شد و ۵ دی ماه از این بندر به مقصد کره جنوبی خارج شد. سال تولید آن نیز ۲۰۰۸ است و از استانداردهای ایمنی جهانی برخوردار بود که نشان می دهد این نفتکش هیچ مشکلی از نظر ایمنی و فنی نداشته است.

عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: این کشتی از سوی شرکت ملی نفتکش به یک شرکت کره ای اجاره داده شده بود و ۲۰ دقیقه بعد از سانحه، از سوی اداره امداد و سوانح چین به نمایندگی شرکت ملی نفتکش در این کشور اطلاع داده شده بود.

وی ادامه داد: هیاتی متشکل از سازمان بنادر و شرکت ملی نفتکش برای بررسی میدانی سانحه به چین اعزام می شوند.

حق شناس در خصوص خسارات اظهار داشت: در اثر این سانحه علاوه بر وارد آمدن خسارت برای ۱۳۶ هزار تن میعانات گازی (نفت تغلیظ شده) که فوق العاده اشتعال پذیر است، به خود کشتی نیز خسارت وارد آمده و کاملا از بین رفته است؛ اما تاکنون برآوردی از میزان خسارات وارده نداشته ایم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.