این خبرنگار برنامه «خبرنگار ویژه» شبکه تلویزیونی فرانس دو France ۲ از رجب طیب اردوغان پیرامون رهگیری انجام شده در سال ۲۰۱۴ درباره کامیون های متعلق به دستگاه های مخفی ترکیه و احتمال انتقال سلاح برای داعش که مه ۲۰۱۵ فاش شد سئوال پرسید.

زمانی که این موضوع در ترکیه فاش شد آنکارا آن را توطئه فتح الله گولن، خطیب ترکیه ای که در آمریکا به سر می برد و متحد سابق اردوغان که به دشمن شماره یک او تبدیل شده است توصیف کرد.

اردوغان که همراه با امانوئل مکرون همتای فرانسوی خود در این کنفرانس خبری شرکت کرده بود از این سئوال عصبانی شد و گفت: «تو یک خبرنگار نیستی و بازگو کننده ادبیات فتو هستی».

وی افزود: «کسانی که این کارها را انجام دادند دادستان های فتو بودند و اکنون زندانی هستند ».

ترکیه در چارچوب پاکسازی گسترده بعد از کودتای نا فرجام بیش از ۵۵ هزار نفر را بازداشت کرد و بیش از ۱۴۴ هزار نفر اخراج یا از کار تعلیق شدند.

رئیس جمهور ترکیه افزود: «تو درباره این مسئله از من سئوال می کنی چرا از آمریکا که ۴۰۰۰ کامیون سلاح به سوریه ارسال کرده است نمی پرسی؟».

ترکیه همواره از آمریکا به علت تهیه سلاح برای شبه نظامیان کرد در سوریه انتقاد می کند. آنکارا شبه نظامیان کرد را تروریست تلقی می کند.

مکرون در این سفر که مهمترین دیدار رئیس جمهور ترکیه از یک کشور اروپایی بعد از کودتای سال ۲۰۱۶ به حساب می آید مسئله آزادی مطبوعات را مطرح کرد و « رعایت حاکمیت قانون » را در این کشور خواستار شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.