محسن پورسیدآقایی با اشاره به سخنان حسن نوروزی درباره طرح ترافیک جدید، گفت: به این نماینده محترم که در کسوت روحانیت هستند، آیه شریفه «و لا تقف ما لیس لک به علم» را یادآور می‌شوم و از ایشان می‌خواهم قبل از ابراز نظر درباره هر موضوعی، ابتدا درباره ابعاد آن کسب اطلاع کنند.

وی با اشاره به این‌که موضوع لغو طرح ترافیک و اجرای شیوه جدید اخذ عوارض به پشتوانه کار کارشناسی و برای رفع اشکالات متعدد طرح فعلی، در دستور کار قرار گرفته است، گفت: متاسفانه در مواردی شاهد اظهارنظرهایی هستیم که از فحوای آن‌ها مشخص است که گوینده از جزییات این طرح هیچ اطلاعی ندارد و صرفا بر اساس شنیده‌ها به ابراز نظر پرداخته است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به این ادعا که هدف شهرداری از طرح جدید درآمدزایی است، تاکید کرد: این نماینده محترم حتما می‌دانند که اگر مدیریت جدید شهرداری تهران قصد داشت به هر قیمت از طرح ترافیک کسب درآمد کند، حاضر نمی‌شد از رانت بزرگ آرم‌های طرح ترافیک و خصوصا کارت‌های شناور صرف‌نظر کند و این اختیار ویژه و منشأ نفوذ و قدرت را واگذار کند.

پورسیدآقایی با تکذیب صریح این ادعا که کارمندان شهرداری در این طرح از پرداخت عوارض مستثنا شده‌اند، این ادعا را مصداقی بر بی‌اطلاعی کامل منتقدان دانست و افزود: بنده این موضوع را در مصاحبه‌های متعدد گفته‌ام که هیچ‌یک از کارکنان و مدیران شهرداری نیز مستثنا نخواهند بود و حتی شهردار محترم نیز اعلام کرده‌اند که عوارض خودرویی را پرداخت کرده و هیچ استثنایی نباید وجود داشته باشد و عجیب است که ایشان بدون کوچک‌ترین تحقیق و پرس‌وجو در این باره به طرح ادعای خلاف واقع می‌پردازند.

وی گفت: اگر این نماینده محترم واقعا نگران آلودگی هوا هستند، چرا درباره کارت‌های شناور ورود به محدوده نمی‌پرسند که به‌رغم ایراد دستگاه‌های نظارتی، در اختیار بسیاری از مسئولان و نهادهای ذی‌ربط و بی‌ربط قرار می‌گرفت و هیچ کنترلی هم بر معاینه فنی خودروی استفاده‌کنندگان از این کارت‌ها انجام نمی‌شد؟ چطور حالا که این سفره ناعادلانه در حال جمع شدن است، نگرانی برای ترافیک و آلودگی هوا ایجاد شده است؟!

پورسیدآقایی گفت: ما همواره به پشتیبانی نمایندگان محترم مجلس امیدوار و دلگرم بوده‌ایم و نقدهای آنان را با جان و دل پذیراییم، ولی اگر واقعا قصد دارند برای نجات مردم تهران فکری کنند، در بودجه امسال کمک کنند چند قطار بیشتر بخریم تا مردم در ساعات شلوغ در مترو مچاله نشوند؛ و کمک کنند که ناوگان فرسوده اتوبوسرانی را نوسازی کنیم تا این‌قدر دود به هوای شهر تزریق نشود.

معاون شهردار تهران افزود: نماینده محترم دیگری گفته است تخفیف به خودروهای هیبریدی و برقی به نفع پولدارهاست! ایشان باید بداند که در حال حاضر برای تشویق مردم به استفاده از این نوع خودروهای غیر آلاینده، تعرفه واردات این نوع خودروها پایین‌تر از سایر خودروهای مشابه تعیین شده است. به‌علاوه، همین الان هم مجوز طرح ترافیک برای خودروهای برقی صفر و برای خودروهای هیبریدی نصف است؛ و اساسا چه اشکالی دارد برای تشویق به استفاده از خودروهای پاک، مشوق‌هایی به مردم بدهیم تا لااقل اگر می‌خواهند خودروی خوب بخرند، به جای بنزینی از نوع هیبریدی یا برقی آن را بخرند؟ وقتی هوای تهران آلوده باشد، اتفاقا بیماری و مرگ‌ومیر آن بیشتر دامن‌گیر فقرا می‌شود که نوعا بهره کمتری از بهداشت و درمان مناسب دارند.

وی گفت: قطعا این طرح به نقد و بررسی نیاز دارد اما از همه بزرگوارانی که می‌خواهند درباره طرح ترافیک جدید نظر دهند، متواضعانه درخواست می‌کنم ابتدا جزییات طرح را مطالعه کنند و سپس به اظهارنظر بپردازند. بنده آمادگی دارم تا شخصا در جلسه‌ای جزییات طرح را برای نمایندگان محترمی که مایل باشند، تشریح کنم.

پورسیدآقایی گفت: از نمایندگان عزیز مردم دعوت می‌کنم که مانند همیشه پرچمدار عدالت‌طلبی و برابری شوند و داوطلبانه اعلام کنند که حاضرند از دریافت سهمیه طرح ترافیک و کارت شناور صرف‌نظر کنند و عوارض خود را مانند مردم عادی پرداخت کنند تا سایرین نیز به این کار تشویق شوند و ان‌شاءالله این نوع تبعیضات به مرور از جامعه رخت بربندد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.