خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد، دولت چین امروز جمعه وعده داد با نقض کنندگان تحریم های سازمان ملل متحد علیه کره شمالی به شدت برخورد خواهد کرد.

بر این اساس، چین این موضوع را پس از آن اعلام کرد که یک روزنامه کره جنوبی در گزارشی نوشت کشتی های چینی که خارج از این کشور به ثبت رسیده اند، به طور مداوم اقدام به انتقال محموله های نفت خام به کره شمالی می کنند.

«گنگ شوانگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در این باره گفت پکن هیچ اطلاعاتی در خصوص فعالیت کشتی هایی که در دیگر کشورها به ثبت رسیده اند ندارد. روزنامه «چوسان ایلبو» این هفته در گزارشی اعلام کرد کشتی های چینی با پرچم های کشورهایی مانند پاناما و بلیز، احتمالا در حال انجام داد و ستدهای غیر قانونی با کره شمالی هستند. مقامات کره جنوبی تا کنون دو کشتی را که مشکوک به نقض تحریم های سازمان ملل متحد علیه کره شمالی بودند، توقیف کرده اند. هدف از اعمال این تحریم های سازمان ملل، جلوگیری از فعالیت های هسته ای و موشکی پیونگ یانگ است.

گنگ در کنفرانسی خبری گفت: "در صورتی که این موضوع پس از تحقیقات مورد تایید قرار بگیرد و مشخص شود که قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد نقض شده است، چین با این موارد بر اساس قوانین و مقررات برخورد خواهد کرد."

پکن که بخش عمده تجارت کره شمالی با آن صورت می گیرد و تامین کننده اصلی منابع انرژی این کشور به شمار می رود، از تحریم های سازمان ملل علیه کره شمالی حمایت کرده است. بر اساس این تحریم ها، تامین منابع انرژی برای کره شمالی محدود می شود. به علاوه انتقال هر گونه کالا به کره شمالی از مسیرهای دریایی نیز ممنوع است.

هفته گذشته مقامات کره جنوبی اعلام کردند یک فروند نفتکش با پرچم پاناما، در بندر «پیونگتائک» توقیف شده است. این نفتکش مظنون به فعالیت "مرتبط با کره شمالی" است.

روزنامه «چوسان ایلبو» در این باره نوشت نفتکش مذکور که «کوتی» نام دارد متعلق به شرکتی در «دالیان» در شمال شرق چین است. این روزنامه در گزارش خود نوشت این کشتی تا اواسط سال ۲۰۱۷ با پرچم مالزی تردد می کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.