فرهاد نوری امشب در مراسم تجلیل از صادرکنندگان و کارفرمایان کارآفرین نمونه استان همدان اظهار کرد: در ۹ ماهه امسال ۳۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار صادرات و ۳۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار واردات داشتیم که کسری ۶ میلیارد دلاری را نشان می‌دهد که تراز تجاری را منفی کرده است.

وی با اشاره به اینکه از کل صادرات کشور ۵۳ درصد مربوط به بخش صادرات غیرنفتی بوده است، گفت: صادرات کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته دو درصد کاهش داشته است.

مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران هدفگذاری صادراتی کشور براساس برنامه ششم توسعه را ۴۰ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: از این رقم ۳۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار معادل ۸۰ درصد آن محقق شده است.

وی با بیان اینکه براساس کارشناسی فنی سهم کالاهای مصرفی در بخش واردات ناچیز بوده و کالاهای سرمایه‎ای و خط تولید بیشتر بوده است، عنوان کرد: در زمینه نهاده‌های دامی، ذرت، سویا و برنج واردات داشتیم.

نوری با اشاره به اینکه با احتساب صادراتی که از سایر مبادی گمرکی کشور انجام شده، میزان صادرات کالاها از استان همدان ۵۰۰ میلیون دلار بوده است، تصریح کرد: آنچه در بودجه برای یارانه‌های صادرات دیده شده ۴۰۰ میلیارد تومان بود که ۵۰ میلیارد تومان تخصیص پیدا کرد و از این میزان ۸۷۰ میلیون تومان سهم استان همدان بوده است.

وی عنوان کرد: در سازمان توسعه تجارت سهمیه استانی قائل نبوده و هر استانی که صادرات بیشتر داشته و ارتباطات مناسب باشد، پرونده‌ها به موقع تشکیل شده و یارانه‌های صادراتی پرداخت می‌شود.

مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران اظهار کرد: به صادرات ملی نگاه کرده و استان‌ها را رقیب همدیگر نمی‌دانیم بلکه رقبای صادرکنندگان هند، چین و ترکیه هستند.

وی تصریح کرد: در ۹ ماهه امسال ۲۰ درصد صادرات کشور به چین، ۱۵ درصد به امارات، ۱۴.۵درصد به عراق، ۹.۵ درصد به کره جنوبی و ۶ درصد به افغانستان انجام شده است.

نوری با اشاره به اینکه ۲۵ درصد واردات کشور از چین و ۱۷ درصد از امارات بوده است، تصریح کرد: در سال آینده سازمان برنامه و بودجه قول‌هایی خوبی داده که منابع آن در بودجه تصویب می‌شود.

وی بیان کرد: امروزه سازمان‌های توسعه تجارت در کشورهای توسعه یافته نقش خود را از توزیع مشوق به سمت ارائه دهنده سرویس و خدمات تغییر داده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.