«الشرق الاوسط»،گزارش داد  «سبان حمو» فرمانده نیروهای «یگان های مدافع خلق» کُرد سوریه که چند روز پیش به دعوت از وزارت دفاع روسیه راهی مسکو شده بود و با «سرگئی شویگو» وزیر دفاع این کشور دیدار کرده بود اعلام کرد در دیدارهایی که با مسئولان روسی داشته آنها اعلام کرده اند که آنها نیز به نشست گفتگوی ملی سوری که در سوچی روسیه برگزار خواهد شد، دعوت می شوند.

در عین حال وی از تصمیم آمریکا برای دفاع از گروه های کُرد مسلح سوری که در شمال این کشور منطقه ای خودمختار ایجاد کرده اند ابراز خرسندی کرده است تأکید کرد که مرحله آتی برای این جریان ها بعد از شکست داعش در شرق سوریه حرکت به سوی اعتراف سیاسی موجودیت آنها از سوی کشورهای ائتلاف آمریکایی ضد داعش و روسیه است.

روزنامه الشرق الاوسط به نقل از منابع آگاه خود اعلام کرده که ژنرال های روسی متخصص در امور نشست آستانه و برگزاری نشست سوچی اعلام کرده اند که جریان خودمختار شمال سوریه قرار است در نشست سوچی حضور داشته باشند مسأله ای که می تواند نگرانی های ترکیه را که مخالف حضور یگان های مدافع خلق یا حزب اتحاد دموکراتیک سوریه در نشست سوچی است، بیشتر کند.

بر اساس نتایج نشستی که با حضور «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران و «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در سوچی برگزار شده بود، قرار شد تا این سه کشور تا پایان ماه جاری میلادی فهرستی از گروه هایی که باید در نشست ملی سوریه در سوچی حضور داشته باشند ارائه دهند.

آنکارا در این میان اعلام کرده که یگان های مدافع خلق و حزب اتحاد دموکراتیک نباید در این نشست حضور داشته باشند، مسأله ای که مورد موافقت روسیه قرار گرفته زیرا مسکو معتقد است که بدون حمایت ترکیه امکان موفقیت این نشست وجود ندارد. با این حال و بعد از روشن شدن تصمیم مسکو برای دعوت از جریان های خودمختار کُرد در شمال سوریه،  ترکیه ضمن انتقاد از نشست سوچی، لحن تندتری علیه «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه هم اتخاذ کرده است.

علاوه بر آن برخی جریان های سیاسی و نظامی معارض سوری هم اعلام کرده اند که در نشست سوچی مشارکت نخواهند کرد. در پی این ماجرا منابع آگاه به روزنامه سعودی الشرق الاوسط گفته اند که مسکو بر روی کمک راهبردی آنکارا برای برگزاری نشست سوچی حساب باز کرده به همین دلیل به صورت رسمی از یگان های مدافع خلق یا حزب اتحاد دموکراتیک سوریه دعوت نخواهد کرد اما جریان های خودمختار که در شمال و شمال شرق سوریه مستقر هستند دعوت خواهد کرد تا در این نشست حضور داشته باشند.

حمو هم گفته که روسیه چشم انداز خود برای نشست سوچی را ترسیم کرده و می خواهد در پایان این نشست با تشکیل کمیته قانون اساسی با حضور همه جریان های سوری، روند نگارش قانون اساسی جدید سوریه آغاز شود و اختیارات رئیس جمهور سوریه در قانون اساسی جدید به نخست وزیر انتقال داده شود و به منظور ایجاد حکومتی اتحادی، پارلمان ملی در سوریه تشکیل شود.

بر اساس این گزارش ژنرال های روسی به حمو گفته اند به عقیده آنها پیاده کردن نمونه حکومتی روسیه فدرالی به سود سوریه است اما اجرای آن باید به صورت پلکانی و آرام آرام صورت بگیرد. در حالی که سوریه با این نوع حکومت مخالف است زیرا معتقد است که بر خلاف روسیه پهناور، سوریه کوچک و با قومیت های دینی و مذهبی در هم تنیده است اما یکی از ژنرال های روس اعلام کرده که راهکار سوریه ایجاد حکومتی فدرالی است.

به این ترتیب ممکن است برگزاری نشست سوچی به دلیل اختلاف نظرهایی که میان روسیه و ترکیه وجود دارد و مخالفت معارضان سوری با نقش ایران در این نشست به تعویق بیافتد اما به گفته فرماندهان نظامی روسی، بعد از شکست تروریسم در سوریه پوتین می خواهد پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور در ماه مارس ۲۰۱۸، پیروزی سیاسی در سوریه را نیز اعلام کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.