پایگاه اینترنتی «استراتژیک اورتاک stratejikortak» و پایگاه اینترنتی خبر اتحادیه اروپا به نقل از اسپوتنیک گزارش دادند؛ ترکیه و روسیه قرارداد خرید چهار سامانه موشکی اس ۴۰۰ امضاء کردند.

سرگئی چمزوف رئیس شرکت صنایع دفاعی روسیه Rostek اعلام کرد: ترکیه واحد سامانه موشکی اس ۴۰۰ / S-۴۰۰ را به مبلغ ۲.۵ میلیارد دلار از روسیه خریداری کرده است. سامانه موشکی اس ۴۰۰ از ماه مارس ۲۰۲۰ به ترکیه تحویل داده خواهد شد. ۴۵ درصد هزینه اس ۴۰۰ را ترکیه به صورت نقد پرداخت خواهد کرد و ۵۵ درصد آن را روسیه در قابل وام از ترکیه دریافت خواهد کرد. وزرای دارایی دو کشور توافقنامه را امضاء کرده اند.

سرگئی چمزوف افزود: چهار سامانه مجزا به ترکیه صادر نمی شود بلکه یک سامانه موشکی اس ۴۰۰ متشکل از چهار واحد که هرکدام چندین فروند موشک دارد به ترکیه صادر خواهد شد. چهار واحد اس ۴۰۰ جمعا دارای ۳۶ سکوی پرتاب است.

چمزوف درباره تاثیر سیاسی صدور اس ۴۰۰ به ترکیه اظهار داشت: روسیه اولین بار است که به یک کشور عضو ناتو اس ۴۰۰ صادرمی کند. البته روسیه پیشتر به جمهوری قبرس (جنوبی یونانی نشین و عضو اتحادیه اروپا) اس ۳۰۰/ S-۳۰۰ صادر کرده بود اما قبرس عضو ناتو نمی باشد. ترکیه با خرید اس ۴۰۰ اقدام سیاسی و استراتژیک مهمی انجام داد.

نورالدین جانیکلی وزیر دفاع ترکیه نیز گفت: ترکیه تصمیم گرفت بخشی از هزینه خرید اس ۴۰۰ را نقد پرداخت کند و بخشی از آن را با دریافت وام از روسیه تامین کند.

وزارت دفاع آمریکا - پنتاگون از ترکیه به سبب خرید اس ۴۰۰ از روسیه انتقاد و تاکید کرده بود: اس ۴۰۰ غیر هماهنگ با سیستم پدافند موشکی و هوائی ناتو و خرید آن نگران کننده است.

با این حال وزیر دفاع ترکیه ماه دسامبر ۲۰۱۷ گفته بود: قرارداد خرید اس ۴۰۰ امضاء شده است. ترکیه برای گسترش سیستم دفاعی خود با یوروسام EUROSAM نیز به مذاکرات خود ادامه می‌دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.