النشره نوشت، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در کنفرانس خبری مشترک با باجی قائد السبسی، همتای تونسی خود بشار اسد، همتای سوری خود را تروریست خواند و گفت که ادامه تلاش‌های صلح با وجود وی غیرممکن است. 

وی در ادامه مدعی شد: اسد به طور قطع یک تروریست است و مرتکب تروریسم دولتی شده است.ادامه دادن با اسد غیرممکن است چطور می‌توان آینده‌ای را در سوریه با رئیس‌جمهوری متصور شد که نزدیک به یک میلیون از هموطنان خود را کشته است؟

وی درخصوص مساله فلسطین نیز تاکید کرد: تصمیم ایالات متحده آمریکا برای انتقال سفارت خود به قدس یک تصمیم غیرقانونی است و قدس برای ما یک خط قرمز است و ما به حمایت‌مان از روند صلح در خاورمیانه ادامه می‌دهیم.

اردوغان در ادامه با تقدیر از اقدامات انجام شده در تونس گفت: تونس گام‌های بلندی را در عرصه‌های مختلف برداشته و این کشور الگویی را به جهانیان در زمینه توافق و سازگاری ارائه داده است. ترکیه همواره در کنار تونس ایستاده و ما می‌توانیم روابط خود را با تونس در تمامی زمینه‌ها گسترش دهیم. ما برای حفظ ثبات و پیشرفت در تونس تلاش می‌کنیم. مواضع تونس متفاوت از رویکردهای ترکیه نیست و ما از تلاش‌های تونس در جنگ علیه تروریسم حمایت می‌کنیم.

در همین حال، اردوغان درخصوص مساله لیبی تصریح کرد: ما با تونس درخصوص مساله لیبی هم نظر هستیم و از طرح باجی قائد السبسی برای حل بحران لیبی حمایت می‌کنیم.

رئیس‌جمهوری ترکیه افزود: ما برای افتتاح سفارت خود در پایتخت لیبی تلاش می‌کنیم.

از سوی دیگر، اردوغان گفت: ما خواهان این هستیم که عضویت دائمی در شورای امنیت به صورت دوره‌ای باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.