علی بیت اللهی روز چهارشنبه با اشاره به این مطلب که زلزله ۴.۲ ریشتری بامداد امروز، پس ‌لرزه زلزله ۵.۲ ریشتری هفته گذشته تهران و البرز است، تداوم فعالیت گسل زلزله غرب تهران را یادآور شد.

وی افزود: در پس‌لرزه‌هایی که بعد از زلزله ای که اصلی است رخ می‌دهد، بر اساس منطق و علم زلزله‌شناسی باید پس‌لرزه‌ای با نیم تا یک ریشتر از زلزله اصلی رخ دهد و به این ترتیب انرژی آزادشده زمین تخلیه شود که در زلزله ۵.۲ ریشتری تهران و البرز این مورد را شاهد نبودیم و عموماً پس‌لرزه‌های با فاصله ۲ تا ۳ریشتر ثبت شده بود که پس‌لرزه شب گذشته تا حد قابل ‌توجهی نگرانی ما را برطرف کرد.

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی همچنین خاطرنشان کرد: پس لرزه شب گذشته با بزرگای ۴.۲ دقیقاً روی موقعیت زلزله ۵.۲ ریشتری رخ داد و اینکه زلزله ۴.۲ ریشتری شب گذشته پس لرزه، زلزله ۵.۲ ریشتری است را تقویت کرد.

وی ادامه داد: زلزله ۴.۲ بامداد ۶ دی ماه دقیقاً روی زلزله ۵.۲ شامگاه ۲۹ آذرماه منطبق می‌شود و نیروی همان منطقه (زون) است و در همان بازه زمانی قرار می‌گیرد، بنابراین به طور قاطع می توان گفت پس‌لرزه است.

** تاکید بر خطر بالقوه زلزله و دائمی بودن آن در اقصی نقاط کشور

بیت‌اللهی تصریح کرد: اینکه پیش‌بینی کنیم این پس‌لرزه، آغاز فعالیت گسل شمال تهران بوده و ممکن است زلزله بزرگ‌تری اتفاق بیفتد، سخنی بر مبنای مشاهدات علمی نخواهد بود و از طرفی اینکه گفته شود با وقوع این زلزله، بروز زلزله‌ای با بزرگای بیش از 4 و 5 ریشتر قابل تصور نیست، صحیح نبوده و مورد تایید نیست.

رئیس بخش زلزله‌ شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در ادامه گفت: آنچه که ما اعلام می‌کنیم این است که همه متوجه شدند خطر بالقوه زلزله در اقصی نقاط کشور امری دائمی و مستمر است.

وی یادآورشد: احتمال خطر را همه می‌دانیم و بر اساس آن نیز باید برنامه‌های ساخت و ساز و توسعه ای را در دستور کار قرار دهیم. همچنین، مسئولان باید با مشاهده چنین زلزله‌های خفیفی که در واقع مانور زلزله محسوب می‌شود رویکردهای صحیح و اجرایی اتخاذ کرده و در اینکار سرمایه‌گذاری کنند تا خطرات را به حداقل برسانند.

به گزارش ایرنا، نخستین زمین لرزه در منطقه ملارد واقع در مرز استان های تهران و البرز به قدرت 5.2 ریشتر شامگاه 29 آذرماه به وقوع پیوست.

بامداد امروز در ساعت 54 دقیقه و 33 ثانیه زمین لرزه ای به بزرگی 4.2 ریشتر استان های تهران و البرز را لرزاند.

در این مدت یک هفته ای چندین پس لرزه استان های تهران البرز را لرزانده و حتی در استان های قزوین و قم نیز احساس شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.