پروانه مافی در گفت‌وگویی ضمن تشریح جلسه امروز این کمیسیون، بیان کرد: در جلسه امروز کمیسیون، مسئولین نیروی انتظامی شرکت کردند و گزارشی در رابطه با بودجه نیروی انتظامی ارائه شد. در لایحه بودجه پیشنهادی دولت، بودجه نیروی انتظامی با احتساب بودجه هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، به رقم ۱۲ هزار ۷۳۰ میلیارد تومان می‌رسد. این افزایش بودجه نیروی انتظامی نشان می‌دهد که بودجه این سازمان در سال جاری به نسبت بودجه مصوب سال قبلی رشدی در حدود ۴۰ درصد داشته است.

وی در ادامه گفت: افزایش بودجه نیروی انتظامی در حالی از سوی دولت در نظر گرفته شده که بودجه فرماندهی مرزبانی ناجا نزدیک به ۹۳ درصد کاهش داشته است. البته در این زمینه توضیح داده شد که قرار بر این است که بودجه مرزبانان از دنیا دفاعی داده شود اما این کاهش بودجه در زیر مجموعه‌های نیروی انتظامی تنها مختص به فرماندهی مرزبانی نیست و در بخش خرید سلاح، تجهیزات و تقویت بنیه نیروی زمینی نیز شاهد کاهش چشمگیر بودجه در سال ۹۷ هستیم به عنوان مثال بودجه مصوب سال جاری برای خرید سلاح حدود ۸۳ درصد کاهش داشته است.

نماینده مردم تهران در ادامه گفت: بر اساس بررسی‌هایی که من انجام داده‌ام نزدیک به ۹۶ درصد بودجه ناجا مربوط به حقوق و مزایاست و برای بروزرسانی تجهیزات و تکنولوژی‌های این دستگاه مبلغی در نظر گرفته نشده است. با توجه به اینکه اکثر نمایندگان کمیسیون از عملکرد نیروی انتظامی در حوزه‌های انتخابیه خود رضایت داشتند، تصمیم بر این شد که این بودجه باید یک اصلاح کلی شود.

مافی در ادامه گفت: بر اساس پژوهش‌هایی که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به انجام رسانده، راهکارهایی به منظور افزایش بودجه نیروی انتظامی ارائه شده است که مهم‌ترین‌ها عبارت‌اند از در درجه اول افزایش سهم ناجا از حق کشف و دیگری افزایش سهم نیروی انتظامی از ردیف بنیه دفاعی و  اختصاص سهمی از تراکنش‌های بانکی.

 در ادامه جلسه کمیسیون نیز پیشنهادات سایر کمیسیون‌ها که در مورد بودجه به کمیسیون شوراها آمده بود، مورد بررسی قرار گرفت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.