سلمان خدادادی درباره راهکار برون رفت صندوق‌های بازنشستگی از بحران گفت: صندوق بازنشستگی در کشور داریم که ۱۷ صندوق ورشکسته هستند که این نشانه بدبختی سیستم بودجه ریزی و اداری ما است.

وی با بیان اینکه به غیر از سازمان تأمین اجتماعی، حقوق دیگر بازنشستگان دیگر صندوق‌ها را دولت می‌دهد، افزود: در دیگر کشورهای دنیا وقتی فردی بازنشسته می شود، سیستم اداری کشور جوابگوی پرداختی‌های مستمری او نیست بلکه همه برعهده صندوق بازنشستگی است اما در کشورما برعکس این روال وجود دارد، یعنی فقط ردیف حقوقی فرد بازنشسته تغییر می‌کند و عملا دولت متولی پرداخت حقوق او است. هیچ جای دنیا نه چنین روالی مرسوم است، نه امکان دارد و نه فکر به آن می‌کنند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یادآور شد: ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی باعث شده دولت در بودجه سال ۹۷ رقم کلانی را به آنها اختصاص دهد، در مجموع ۹۰ درصد اعتبارات درآمدی کشور صرف پرداخت حقوق می‌شود که از این ۹۰ درصد رقم بزرگی مختص به حقوق کارمندان و کارگران و رقم کلان دوم برای بازنشستگان است.

وی با بیان اینکه اگر امروز می‌گوییم محیط زیست از مشکلات حاد کشور محسوب می‌شود، وضعیت بحرانی صندوق‌های بازنشستگی در صدر این مشکلات هستند، گفت: راه برون رفت از این وضعیت فقط و فقط با تدبیر دولت می‌تواند میسّر شود، اولا ببیند دنیا چه کار می‌کند ما نیز از آنها تبعیت کنیم.

نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ۴۰ سال است پسر وی را در مدیریت صندوق‌های بازنشستگی شاهد هستیم، هرچه به عقب تر برگردیم، می‌بینیم مشکلات کمتر می‌شود. پس اول باید صندوق‌های بازنشستگی را مثل دنیا اداره کنیم.

وی افزود: هیچ کشوری ۱۸ صندوق بازنشستگی ندارد، پول، کِیف، پُوز و ادای مدیریت، استفاده از امکانات، سفرهای خارجی برای مدیران بود و حالا که مشکلات حادی در وضعیت این صندوق‌ها به وجود آمده گردن حاکمیت است.

خدادادی یادآور شد: هر کشوری را در دنیا نگاه کنیم نوعا ۳ صندوق کارگری، کارمندی و نظامی دارد اما در ایران هر کسی دلش خواسته، صندوق بازنشستگی درست کرده است مثلا شهرادری تهران به تنهایی یک صندوق بازنشستگی دارد. یک زمانی می‌رسد که هرچه شهردای پول دارد باید به این صندوق بدهد تا مسمتری بازنشستگان تحت پوشش خود را پرداخت کند.

وی افزود: امروز هرچه اعتبار به صندوق فولاد هرچه پول تزریق می‌کنند بازنشستگان تحت پوشش این صندوق ناراضی هستند، حق هم دارند، ناچاراً روز گذشته مجلس مصوب کرد که دولت از صندوق توسعه بردارد تا پول بازنشستگان فولاد را بدهد. این فاجعه، کوتاهی و بدبختی است چون پول‌هایی که باید برای نسل آینده هزینه شود، قرار است خرج بازنشستگان امروز کشور کنیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تأکید کرد: صندوق‌های بازنشستگی باید تجمیع شوند و ظرفیت‌های اقتصادی شان را یکی کنند. در گام بعدی باید دولت نگاه خود را به صندوق بازنشستگی تغییر دهد و این طور نباشد که آن را مثل گذشته حیات خلوت خود کند. امروز روسای صندوق‌های بازنشستگی را دولت تعیین می‌کند.

وی افزود: دولت هر جا مدیری بی‌کفایت است و برای او جایی پیدا نمی‌شود، صدر یکی از این صندوق‌ها می‌گذارد می‌گوید «برو میدریت کن». هر سال شاهد تغییر و تحول مدیریتی در صندوق‌های بازنشستگی هستیم. صندوق‌های بازنشستگی باید در یک مدت معین، به چند صندوق محدود شوند و مدیریتی مستقل از دولت داشته باشند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: اقدام دیگر دولت نیز باید تقویت درست و صحیح صندوق‌های بازنشستگی باشد، نه آنکه مثل گذشته هرچه شرکت ورشکسته است، به عنوان بدهی به این صندوق‌ها بدهد. در ۳۹ سال گذشته شاهد بودیم دولت هرچه کارخانه ورشکسته داشت به صندوق تأمین اجتماعی انداخت.

خدادادی گفت: امروز فاجعه مربوط به این صندوق‌ها آنقدر بزرگ است که نمی‌توان تصور کرد. هرجایی به ذهن بازنشستگان تحت پوشش این صندوق‌ها می‌رسد، از مجلس، قوه قضائیه، مجمع تشخیص مصلحت نظام و دولت تا دیگر نهادها و ارگان‌ها می‌روند و معترض می‌شوند. حق هم دارند چون بازنشستگان حدود یک میلیون تومان می گیرند و با این پول نیز نمی‌توانند امور خود را بگذرانند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.