در حالی که انتقادهای کشورهای غربی از مواضع روسیه در قبال «کریمه» ادامه دارد، مسکو از طرح خود برای استقرار تعدادی بیشتر از سامانه‌های اس ۴۰۰ در این منطقه خبر داده است.

منطقه «کریمه» که با برقراری اتحاد جماهیر شوروی  به عنوان یک جمهوری خودمختار در ترکیب روسیه شناخته شده بود، در سال ۱۹۵۴ به مناسبت سیصدمین سالروز پیوستن اوکراین به امپراتوری روسیه، به عنوان هدیه مسکو به جمهوری شوروی اوکراین واگذار شد.

به دنبال فروپاشی شوروی و پس از استقلال اوکراین در سال ۱۹۹۱، کریمه بخشی از کشور مستقل اوکراین محسوب می‌شد.

تاسال ۲۰۱۴ که به دنبال ناآرامی‌ها در اوکراین پس از متواری شدن «ویکتور یانوکوویچ» رئیس‌جمهور این کشور و روی کار آمدن دولت غربگرای «پترو پوروشنکو»، کریمه هم دستخوش تغییراتی گسترده شد.

مقامات این منطقه در همین سال با حمایت روسیه خواستار جدایی از اوکراین شدند. در ۱۱ مارس ۲۰۱۴  اعلامیه استقلال کریمه منتشر شد و شانزدهم مارس هم همه‌پرسی درباره پیوستن به روسیه برگزار شد. طبق آمارها، ۸۱ درصد واجدان شرایط در این همه‌پرسی شرکت کردند و بیش از ۹۶ درصد خواستار الحاق کریمه به روسیه شدند.

از آن زمان، روسیه حضور خود را در این منطقه تقویت کرده و نظامیان خود را هم در آن مستقر کرده است.

الحاق کریمه به روسیه، با مخالفت شدید آمریکا و اتحادیه اروپا موجه شده و غربی‌ها با همین بهانه تحریم‌هایی علیه مسکو وضع کرده‌اند و این تحریم‌ها همچنان ادامه دارد.

حالا امروز وزارت دفاع روسیه از ارسال دو گردان جدید مجهز به سامانه «اس ۴۰۰» و عملیاتی شدن آنها در ابتدای سال جاری میلادی خبر داده است.

این اولین بار نیست که سامانه اس ۴۰۰ در منطقه کریمه مورد استفاده قرار می‌گیرد. مسکو در حال تقویت تحرکات نظامی- دفاعی خود در این منطقه است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.