روزنامه نزاویسیمایا گازتا گزارش داد،  ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در پیام خوشآمد خود به اجلاس رؤسای نهادهای امنیتی و سرویس‌های ویژه اعضای جامعه مشترک‌المنافع به ضرورت ساخت سد ممطمئن سر راه تروریست‌ها از آسیای مرکزی و خاورمیانه سخن رانده است.

آلکساندر بورتنیکوف مدیر سرویس فدرال امنیت بنوبه خود تأکید نمود در حال حاضر افغانستان به مرکز اصلی تمرکز شبه‌نظامیان تبدیل می‌شود. هم اکنون به اصطلاح "دولت اسلامی" در این کشور مستقر شده و شبه‌نظامیان از آنجا می‌توانند به خاک کشورهای جامعه مشترک‌المنافع رخنه کنند.

از قرار اتفاقی نیست که وزارت دفاع دیروز بازرسی پایگاه نظامی ۲۰۱ در تاجیکستان را آغاز کرد. همزمان محموله بزرگ تسلیحات روسی بطور بلاعوض به واحدهای تاجیک مستقر در مرز افغانستان واگذار شد. این اولین مورد از چنین اقدامی طی سال‌های گذشته می‌باشد. سابقاً کمک به تاجیکستان اساساً به تعلیم پرسنل و رزمایش‌های مشترک محدود می‌شد.

سرلشگر یوری نتکاچف کارشناس نظامی معتقد است تجهیزات تحویل داده شده برای مجهز کردن یک گروه تاکتیکی گروهانی کافی است. این گروه درصورت استقرار در مرز می‌تواند به کمک چند پاسگاه مرزی بشتابد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.