در شرایطی که بیش از یک هفته است که مردم پایتخت و کلانشهر‌ها هوای با ناسالم را تنفس می‌کنند و اقدامات و تصمیمات کمیته اضطرار و تعطیلی چند روزه مدارس هم نتوانست از میزان غلظت آلاینده‌ها کاهش دهد، سرانجام در ساعات اخیر با وزش باد و بارش باران غلظت ذرات معلق به شدت، مخصوصا در ایستگاه‌های غربی تهران کاهش یافت.

در هفته اخیر شاخص‌های کیفی هوا از مرز ۱۸۵ در برخی از ایستگاه هم گذشته و شرایط هوا را به مرحله اضطرار رساند.

کمیته اضطرار هوای پایتخت پیش بینی کرده بود که اگر شرایط هوا به همین منوال ادامه پیدا کند، احتمال تعطیلی مدارس وجود دارد، اما طی ساعات گذشته با وزش باد و بارش باران در قسمت‌های غربی پایتخت غلظت آلاینده‌ها به شدت کاهش پیدا کرد و به حدود ۱۰۰ رسید و در شرایط سالم قرار گرفت.

بر اساس داده‌های اندازه گیری شده در ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا، در اثر وزش باد و بارش باران در ایستگاه‌هایی مانند دانشگاه شریف و دانشگاه تربیت مدرس که در روز‌های اخیر دارای غلظت‌های بالایی از ذرات معلق کوچکتر از ۲/۵ میکرون بودند، از حدود ۲۰۰ میکروگرم بر متر مکعب به کمتر از ۳۰ میکروگرم بر متر مکعب رسید. همچنین غلظت ذرات کوچکتر از ۱۰ میکرون نیز کاهش محسوسی را نشان می‌دهد، به طوری غلطت این ذرات در ایستگاه‌های که در هفته اخیر جزء ایستگاه‌هایی بودند که بیشترین الودگی را نشان می‌دادند از ۳۰۰ میکرو گرم بر متر مکعب به کمتر از ۱۰۰ میکرو گرم بر متر مکعب رسیده است.

با ادامه بارش باران و وزش باد انتظار می‌روند شاخص‌های کیفی هوا طی ساعات گذشته کاهش بیشتری داشته باشد.

براساس داده‌های به دست آمده از ایستگاه سنجش کیفیت هوا از ابتدا، امسال پایتخت نشینان ۱۲ روز پاک، ۲۰۰ روز سالم، ۶۰ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و ۴ روز ناسالم برای تمام گروه‌ها را تجربه کرده اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.