خبرگزاری فرانسه به نقل از مقام های ایرانی نوشت: یک زن میان سال و یک دختر بچه در نتیجه وقوع زلزله ای که پایتخت ایران و مناطق اطراف آن را سراسیمه کرد، کشته و حدود یکصد تن مصدوم شدند.

این خبرگزاری همچنین به نقل از مرکز زلزله شناسی دانشگاه تهران، کانون زلزله چهارشنبه شب را ۴۰ کیلومتری غرب پایتخت عنوان کرد.

مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس ایران گفت که یک بانوی ۷۰ ساله پس از ابتلا به حمله قلبی درگذشت و یک دختربچه ۱۰ ساله نیز به دلیل استرس بیش از حد جان سپرد.

مرتضی سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر ایران نیز تعداد مصدومین زمین لرزه شب گذشته را ۹۷ نفر اعلام کرد. وی یادآور شد که حدود ۵۰ نفر از مصدومین در بیمارستان ها پذیرش شدند.

خبرگزاری فرانسه در ادامه آورد: این زلزله، خسارات بزرگی برجا نگذاشت، اما دهها هزار نفر از بیم پس لرزه ها، شب را خارج از منازل گذراندند. برخی از آنها نیز شب را در داخل خودروهای روشن سپری کردند که این امر، هوای غبارآلود پایتخت را وخیم تر کرد.

براساس اعلام شرکت ملی پخش سوخت، خرید بنزین ظرف شش ساعت پس از وقوع زلزله در نیمه های شب، به ۱۰ میلیون لیتر و بیش از دو برابر متوسط فروش یک روز کامل رسید. 

در همین حال، شهرداری تهران خبر داد که متوسط تجمع خطرناکترین و ریزترین ذرات در هوای تهران به ۱۷۰ میکروگرم در هر مترمکعب رسید که در برخی مناطق پایتخت تا ۱۹۴ میکروگرم نیز گزارش شد.

این رقم، حدود هفت برابر بیش از رقم حداکثری توصیه شده از سوی سازمان بهداشت جهانی معادل ۲۵ میکروگرم در هر ۳ مترمکعب برای ۲۴ ساعت است.

خبرگزاری فرانسه در ادامه این گزارش آورد: ایران روی چند گسل قرار دارد و زلزله شامگاه چهارشنبه، تازه ترین زمین لرزه ای بود که در هفته های اخیر در این کشور روی داد. 

استان کرمان در جنوب شرقی ایران ۱۳ دسامبر (۲۲ آذر) صحنه وقوع زلزله ۶.۲ ریشتری بود که منجر به مصدوم شدن دستکم ۱۸ نفر شد.

همچنین زلزله ای به قدرت ۷.۳ ریشتر ۱۲ نوامبر (۲۱ آبان) استان کرمانشاه در غرب ایران را لرزاند که بر اثر آن ۶۲۰ نفر کشته شدند.

مرگبارترین زمین لرزه ایران در سال های اخیر، در شهر بم در سال ۲۰۰۳ روی داد. قدرت این زلزله ۶.۶ ریشتر بود که منجر به جان باختن دستکم ۳۱ هزار نفر شد.

در سال ۱۹۹۰ نیز زلزله ۷.۴ ریشتری شمال ایران را لرزاند که بر اثر آن ۴۰ هزار نفر کشته، ۳۰۰ هزار تن مصدوم و نیم میلیون نفر بی خانمان شدند و دهها شهر و حدود دو هزار روستا با خاک یکسان شد. 

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در گزارشی در ارتباط با همین موضوع به نقل از رسانه های دولتی ایران اعلام کرد که یک زن بر اثر شوک وارده به وی پس از وقوع زلزله در نزدیکی تهران، جان سپرد و دهها تن مصدوم شدند.

این خبرگزاری در ادامه آورد: این زن در شهر ملارد به عنوان کانون زلزله و در ۴۰ کیلومتری جنوب غربی پایتخت، درگذشت. مرگ وی ساعات اولیه روز پنجشنبه اعلام شد.

بیش از ۱۲ پس لرزه پس از وقوع زمین لرزه دیشب، این منطقه را لرزاند و بسیاری از ایرانی ها برای سپری کردن شب در خارج از منازل خود، سرما را به جان خریدند. ایران مستعد وقوع زلزله است، زیرا روی گسل های بزرگی قرار دارد.

خبرگزاری رویترز نیز در ارتباط با همین موضوع به نقل از رسانه های دولتی ایران گزارش داد: زمین لرزه ای به قدرت ۵.۲ ریشتر چهارشنبه شب شهری در نزدیکی تهران را لرزاند.

مقام های ایران با اعلام اینکه در حال گردآوری اطلاعات در مورد این زمین لرزه هستند، خواستار حفظ آرامش شهروندان شدند.

کانون این زلزله سه کیلومتری شهر ملارد بود. این زلزله همچنین در استان های البرز، قزوین، قم، گیلان و مرکزی احساس شد.

رویترز گزارش داد که شهروندان تهران و شهرهای دیگر به خیابان ها و پارک ها هجوم آوردند. برخی نیز برای گذراندن شب در خارج از منازل خود، چادر برپا و آتش روشن کردند. همچنین برخی در آرامگاه (حرم) آیت الله (امام) خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی پناه گرفتند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.