«زیگمار گابریل» وزیرخارجه آلمان در مصاحبه با «الشرق الاوسط» از مخالفت برلین با تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر اعلام قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، خبر داد و بر لزوم حل اختلافات از راه مذاکره تاکید کرد.

وی در عین‌حال، از طرحی که عربستان سعودی در سال میلادی ۲۰۰۲ ارائه داده بود، تمجید کرد و مدعی شد: باید در حل درگیری میان رژیم صهیونیستی و فلسطین به عناصر پیشنهاد شده در این طرح توجه کرد.

گابریل همچنین رابطه برلین- ریاض را در سطوح دوجانبه و منطقه‌ای مهم ارزیابی کرد و گفت: روابط ما به قدری مهم و مستحکم است که قطعاً می‌توانیم از برخی اختلاف‌نظرها درباره بعضی مسائل که گاه‌گاه پیش می‌آید چشم‌پوشی کنیم.

این اظهارنظر گابریل اشاره‌ای بود به سخنان تند وی علیه ریاض که در جریان استعفای اجباری و گروگان‌گیری «سعد الحریری» نخست‌وزیر لبنان، ایراد شد.

وزیر خارجه آلمان در ادامه تاکید کرد که برلین و ریاض درباره لزوم مقابله با نقش سیاسی ایران در منطقه به توافق رسیده اند و مدعی شد: آلمان در همکاری با آمریکا، خواهان مقابله با تهدیدهای ایران است.

گابریل در ادامه ادعاهای خود افزود: آلمان درباره نقش سیاست خارجی ایران در منطقه، بسیار نگران است و من این موضوع را در سفری که به واشنگتن داشتم، به صراحت مطرح کردم. برلین بدون آنکه آسیبی به توافق هسته‌ای برسد؛ خواهان مقابله با نقش ایران در منطقه، از راه همکاری با آمریکا است.

وی در نهایت مدعی شد: آلمان به صراحت آزمایش‌های موشکی ایران را محکوم کرده و معتقد است این اقدامات به هیچ وجه با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، سازگاری ندارد!

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.