محمود صادقی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس در تذکری با استناد به ماده ۷۹ آیین نامه در مورد نطق هفته جاری خود که باعث ایجاد حواشی در مجلس شد، توضیحاتی را مطرح کرد.

وی توضیح داد: بنده نطق اضطراری را در روز یکشنبه هفته جاری مطرح کردم که باعث برخی ابهامات شده است به همین دلیل لازم می دانم که توضیحاتی را ارائه کنم.

صادقی با اشاره به استفاده از این جمله در نطق خود مبنی بر اینکه «مجلس عصاره فضائل شورای نگهبان است»، گفت: امام در دروه اول مجلس خطاب به نمایندگان فرمود که شما عصاره فضائل ملت هستید که همین نقل قول از ایشان تبدیل به این جمله شد که مجلس عصاره فضائل ملت است. مقصود بنده آن است که مجلس و شورای نگهبان در شرایط فعلی در نظام قانونگذاری با یکدیگر عجین شده است و شورای نگهبان جزئی از نظام قانونگذاری است.

وی افزود: بر اساس اصل ۹۹ قانون اساسی شورای نگهبان بر انتخابات و روند قانونگذاری نظارت دارد که هر کدام فلسفه بسیار متقنی دارد؛ از طرف دیگر بنده به شخصه قائل به نظارت استصوابی شورای نگهبان هستم و بارها این نکته را در سخنرانی‌هایم مورد اشاره قرار داده‌ام.

نماینده تهران با یادآوری فلسفه تشکیل شورای نگهبان گفت: با رجوع به مشروح مذاکرات خبرگان قانون اساسی می توان دریافت که شورای نگهبان به این دلیل تشکیل شد که در زمان رژیم پهلوی حاکمیت کاندیداهای مشخصی را از صندوق رای بیرون می آورد که برای جلوگیری از این اتفاق نهادی مستقل به نام شورای نگهبان تشکیل شد تا نمایندگان مردم و نه نمایندگان حاکمیت باشند و قوه مجریه و حاکمیت نیز در انتخاب نمایندگان مداخله‌ای نداشته باشند تا نمایندگان براساس آرای مردم انتخاب شوند.

صادقی با اشاره به تلاشهای بزرگانی همچون شیخ فضل الله نوری در برپایی نظام مشروطه گفت: براین اساس باید قوانین مصوبه مجلس به گونه‌ای تصویب شود که برخلاف اسلام نباشد که این موضوع در اصول قانون اساسی پیش بینی شده است تا شورای نگهبان نظارت قانونی بر مصوبات مجلس داشته باشد تا مطابق موازین شرع و برخلاف قانون اساسی به تصویب نرسد.

وی ادامه داد: اکنون بعد از گذشت چهار دهه از عمر مبارک جمهوری اسلامی ایران و فعالیت مستمر شورای نگهبان کنار مجلس سوال این است که آیا ما حق نداریم که بپرسیم که محصول چنین نظامی و رویکردی چه بوده و چطور می توان این کار را ارزیابی کرد؟ بنده با تمامی احترامی که به شورای نگهبان قائلم معتقدم که باید بتوان عملکرد را نقد کرد.

صادقی با اشاره به فرموده امام (ره) درباره نقش شورای نگهبان گفت: امام فرمود که وقتی شورای نگهبان مصوبه‌ای را تایید یا رد می کند هیچ کس حق ندارد که بگوید این نظر اعتبار نداشته و به همین دلیل نظر شورای نگهبان لازم الاتباع است.

وی در عین حال گفت: در اینجا بحث ما کاهش اختیارات مجلس است از جمله حق تحقیق و تفحص و محدویت های اعمال شده که نمی توانیم تفحص را نسبت به شورای نگهبان و مجلس خبرگان انجام دهیم. اینها باعث کاهش حدود و اختیارات مجلس و کاهش خروجی عملکرد قوه مقننه شده است.

صادقی در عین حال با بیان اینکه بسیاری از نظارتها در امر قانونگذاری قابل نقد است، خاطر نشان کرد: بعضا شورای نگهبان به مصوباتی ایراد می گیرد و در برخی موارد این رهنمود را به نمایندگان می کند که موضوعی را مورد استثنا قرار دهید.

وی در جمع بندی گفت: برای همه نهادهای کشور احترام قائلم و در ضمن حق انتقاد را نیز قائل می باشم.

نماینده مردم تهران درباره اظهارنظرش در خصوص عملکرد دیوان محاسبات گفت: اظهارنظر درباره دیوان محاسبات مشخصا به رئیس دیوان مربوط نیست بلکه ناظر به فرآیندی است که در دیوان وجود دارد و باعث خط خوردن عملکرد حسابرسان زحمت کش دیوان در جهت رسیدگی به نظام و گردش بانکی شده است. اگر لازم بدانید جزئیات این موضوع را در جلسه علنی یا کمیسیون مربوطه مطرح می‌کنم.

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی ریئس مجلس در پاسخ به این تذکر گفت: اگر دفعه قبل اینگونه صحبت می‌کردید چنین مناقشه‌ای در مجلس به وجود نمی‌آمد.

وی خطاب به صادقی گفت: شما به موضوع بررسی حساب‌های مجلس در دیوان محاسبات اشاره کردید که رئیس دیوان مواردی را خط می‌زند. بینی و بین الله اینطور نیست. من حتی متوجه بررسی‌های دیوان نمی‌شوم چون کارشناسان دیوان براساس سیستم از پیش تعیین شده این کار را انجام داده و در کمیسیون برنامه و بودجه آن را ارائه می دهند تا ابهامات رفع شود. اگر اشکالی هم باشد آن را می گویند و اینطور نیست که حسابی را خط بزنند.

به گزارش ایسنا، زمانی که صادقی داشت از جمله مجلس عصاره فضائل ملت است استفاده می کرد به اشتباه گفت که مجلس عصاره فضائل شورای نگهبان است که باعث خنده همه شد و لاریجانی به او گفت که الان دوباره همه می‌خواهند تذکر ماده ۷۹ بدهند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.