کافی است صحبتی از حقوق و فیش حقوقی به میان بیاید تا جنجالی به پا شود؛ حدودا یک سال پیش بود که فیش حقوقی برخی مدیران در شبکه های اجتماعی دست به دست شد و جنجال‌هایی که به دنبال آن به پا شد برخی از همان مدیران را تا مرز استعفا به پیش برد. پس از آن تعیین سقف حقوق برای مدیران در مجلس حاشیه ساز شد که چرا نمایندگان به مصوبه ای رای دادند که به موجب آن برخی مدیران تا مرز ۲۰ میلیون باید حقوق بگیرند؟

امسال جنجال آفرینی بر سر حقوق مسئولان، به گونه‎ای دیگر دامن نمایندگان را گرفت. آن هم وقتی تصمیم کمیته بودجه نویسی مجلس  مبنی بر افزایش حقوق نمایندگان تا 10 میلیون خبرساز شد. اصل خبر این بود «کمیته بودجه نویسی مجلس برای افزایش حقوق نمایندگان تا 10میلیون تومان در‌ ماه به توافق رسیده است. افزایش حقوق نمایندگان از 5 میلیون و 800 هزار تومان به 10 میلیون تومان تنها خبر خوش این کمیته برای مجلسی‌ها نیست و قراراست هزینه دفاتر آنها نیز بنا به تورم 10تا 15درصد اضافه شود.» پیرو این خبر شایعاتی مبنی بر افزایش 70 درصدی حقوق نمایندگان در فضای مجازی بالا گرفت. با به راه افتادن این موج، مجلسی ها هم به پاسخ برخاستند برخی افزایش حقوق نمایندگان را بحق دانستند و برخی هم گفتند اصلا افزایش حقوقی اتفاق نیفتاده است!

سایه سنگین شایعات بر سر مجلس

نگاه سنگین جامعه به بحث افزایش حقوق نمایندگان، جلسه علنی روز سه شنبه مجلس را هم تحت تاثیر قرار داد. این ماجرا آنقدر برای نمایندگان مهم بود که از همان دقایق اول آغاز جلسه با تذکراتشان کوشیدند این ماجرا را شفاف کنند. علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان اولین چهره‌ای بود که در تذکری گفت: برخی حرف هایی که این روزها مطرح می شود تعریض به شان مجلس است و هیات رئیسه باید از شان و اقتدار مجلس دفاع کند. بعد از آن کاظم دلخوش نماینده مردم صومعه سرا نیز در تذکر دیگری توضیح داد: این روزها در رسانه های مختلف از جمله رادیو، تلویزیون، روزنامه ها، فضایی مخصوصا راجع به بحث قیمت بنزین یا یارانه ها ایجاد شده که دل مشغولی و اضطرابی را در مردم ایجاد کرده است. اما این واقعا درست نیست. (اینجا)

لاریجانی که ریاست مجلس را به عهده داشت در مقام پاسخ به تذکر دو نماینده گفت: در مورد مسئله مجلس نکاتی بعضا شنیدم که لازم می دانم این نکته را شفاف کنم. اولا باید گفت بودجه مجلس تنها توسط هیات رئیسه تصمیم گیری نمی شود، بلکه بر اساس آئین نامه داخلی مجلس کمیسیون بودجه و هیات رئیسه مجلس مشترکا در این باره تصمیم می گیرند. بنابراین موضوع پنهانی وجود ندارد.

او تأکید کرد: حالا بگذریم از اینکه کل بودجه مجلس میزان اندکی است، زیرا ما پرسنل زیادی نداریم و اینکه گفته شده که حقوق نمایندگان 70 درصد اضافه شده صددرصد کذب است. زیرا چنین چیزی وجود ندارد. حرف باید بر روی قاعده زده شود. از طرف دیگر حتی ما در هیات رئیسه بحث کردیم که امسال بودجه مجلس را کاهش دهیم. از این رو بودجه کل مجلس را امسال به خاطر مشکلات کشور کاهش دادیم البته در حدی که می توانستیم.(اینجا)

مخالفت لاریجانی با افزایش حقوق

هرچند لاریجانی از کذب بودن  افزایش حقوق نمایندگان سخن به میان می آورد اما آنطور که غلامرضا تاجگردون در ادامه تذکرات روز سه شنبه در صحن عنوان می کند این پیشنهاد مطرح بوده  اما لاریجانی با آن مخالفت می کند. او گفت: مطالبی در فضای مجازی منتشر شده است که برخی از همکاران در مجلس و حتی برخی از مقامات مسئول بدون اطلاع به آن دامن زدند. آن هم در شرایطی که هنوز بودجه سال ۹۷ به تصویب نرسیده است. چیزی در بودجه ۹۷ درباره افزایش حقوق نمایندگان یا بودجه مجلس نیامده است و اصلا چنین چیزی مطرح نیست که مثلا بودجه مجلس افزایش پیدا کند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به سابقه حضورش در کمیسیون برنامه و بودجه، افزود: به عنوان کسی که شش سال در کمیسیون برنامه بودم، هر سال از رئیس و هیئت رئیسه درخواست داشتم که حقوق نمایندگان متناسب با قانون باشد که در این دوران شخص آقای لاریجانی مخالف افزایش حقوق نمایندگان متناسب با حقشان بود. به طوری که میزان دریافتی نمایندگان از آنچه در قانون خدمات کشوری آمده کمتر است.

جعفرزاده: ۵میلیون و ۴۰۰ هزار تومان می‎گیرم

واکنش نمایندگان به بحث افزایش حقوق و حواشی آن قابل توجه است همه آنها  عنوان می کنند که حقوقشان حتی منطبق بر قانون خدمات کشوری نیست و با وجود اینکه باید افزایش داشته باشد اما با آن مخالف هستند.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در این رابطه به خبرآنلاین گفت: والله این حقوق فاجعه است برای نمایندگان و الان باید پرسید چرا نمایندگان از مجلس حقوق نمی گیرند و از محل کار قبلی شان حقوق می گیرند؟ کاملا واضح است چون حقوق جایی مانند دانشگاه بیشتر از حقوق مجلس است. به هر حال اگر ما می گوییم باید مراقب فساد باشیم از سوی دیگر باید یک مدیر را تامین کنیم که به سمت رانت نرود.

او ادامه داد: من نمی دانم چه کسی گفته است 7 الی 8 تومان حقوق می گیرم اما من پنج میلیون و چهارصد هزار تومان حقوق می گیرم. در حالی که در دانشگاه نزدیک 8 میلیون تومان حقوق می گرفتم. این جو‎سازی‎ها واقعا قابل درک نیست. آیا نماینده مجلس قرار است در خدمت مردم باشد یا خیر؟! مانند قضات و وزرا به انها حقوق بدهید.

نماینده رشت با انتقاد از فضای موجود گفت: چرا حقوق ها را بر اساس قانون خدمات کشوری نمی‌دهند؟ این همه ناسزا و تهمت هایی که در سطح جامعه گفته می شود برای چیست؟

محجوب: ۳ میلیون تومان از حقوقم را برداشت و بقیه را به خانه کارگر می‎دهم

علیرضا محجوب نماینده مردم تهران نیز به خبرآنلاین گفت: من با هیچ افزایش حقوقی برای نمایندگان موافق نیستم. چون هر افزایش حقوقی، برداشت از جیب مردم است. اما آنچه بحث شده است این نیست.

او ادامه داد: آنچه مطرح شد، این بود که چرا قانون خدمات کشوری در مورد نمایندگان اجرا نمی شود؟ من نمی دانم این بحث چگونه  به اینجا رسیده است. نماینده تهران در پاسخ به این سوال که چقدر حقوق می گیرد، گفت: من هم مانند همه نمایندگان حقوق می گیریم و فیش حقوقی ام را  منتشر می کنم که ببینید. اما من فقط سه میلیون آن را برداشت می کنم. وقتی پرسیدیم بقیه حقوق را پس انداز می کنید؟، گفت: «بگذار واقعیت را بگویم؛ من از روز اولی که به مجلس آمدم تا تصویب آئین نامه جدید؛ حقوقم را از کارخانه می گرفتم و اصلا از مجلس حقوق نمی گرفتم و همه آن را به حساب خانه کارگر می ریختم. اما برخی نمایندگان برخلاف آئین نامه علاوه بر حقوق دانشگاه از مجلس هم برداشت می کنند. من به آئین نامه متعهد ماندم و از آنجایی که سهم حقوقم سه میلیون می شود، این سه میلیون را برداشت می کنم بقیه را هم به همان جایی می دهم که سابق می دادم».

نماینده سیرجان: برخی ۸ میلیون می‎گیرند ولی من ۶ میلیون حقوق می‎گیرم

شهباز حسن‎پور نماینده سیرجان نیز با انتقاد از فضای موجود شایعاتی که به راه افتاده است به خبرآنلاین گفت: بودجه مجلس به طور کلی در کمیسیون برنامه و بودجه بررسی می شود و اگر بخواهد حقوقی اضافه شود به اندازه کارکنان نظام جمهوری اسلامی است.  هر چقدر به حقوق آنها اضافه شود به حقوق نمایندگان نیز اضافه می شود. او با بیان اینکه باید بودجه مجلس شفاف باشد، گفت: این بحث های اخیر، سیاسی است و صحت ندارد.

حسن پور گفت هرچند بهروز نعمتی حقوق نمایندگان را 8 میلیون تومان اعلام کرد، اما حقوق من کمتر از این است و من شش میلیون و سیصدهزار تومان دریافت می کنم اما برخی نمایندگان هشت میلیون می گیرند.

محمدرضا نجفی نماینده مردم تهران نیز با تکذیب بحث افزایش حقوق نمایندگان گفت: چنین موضوعی نیست البته این نیاز وجود دارد، اما چنین اقدامی صورت نخواهد گرفت. او در مورد میزان حقوقش گفت حقوق ناخالص من حدود هشت میلیون است که با کسوراتی که صورت می گیرد حدودا شش میلیون دریافت می کنم .

نجفی گفت به جز فعالیت نمایندگی هیچ گونه فعالیت اقتصادی دیگری ندارم یعنی قبل از نمایندگی داشتم اما بعد از ورود به مجلس همه آنها را تعطیل کردم. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.