جمشید جعفرپوردر گفت وگویی با اشاره به مثبت بودن تشکیل سازمان نظام جامع رسانه ای توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت های یازدهم و دوازدهم افزود: مجلس آمادگی لازم را برای حمایت و نیز کمک به تقویت طرح هایی در راستای کمک به جامعه رسانه ای و اهالی مطبوعات دارد.

وی ادامه داد: کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز وظیفه خود می داند که با ارائه و تقدیم این لایحه به مجلس هرچه سریع آن را در کمیسیون بررسی و به صحن علنی برای تصویب فرستاده شود.

** تاکید بر تشکیل نظام صنفی رسانه 

جعفرپور تاکید کرد: براین باوریم جامعه رسانه ای ما نیز باید مانند دیگر سازمانها و نهادها دارای یک نظام صنفی مشخص برای بررسی و حل و فصل مسائل و مشکلات خود باشد و مراتب امور صنفی خود را از این طریق دنبال کنند.

این نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: به عنوان عضوی از کمیسیون فرهنگی مجلس آماده همکاری های همه جانبه در جهت حمایت از اصحاب رسانه در کشور هستیم.

جعفرپور خاطرنشان کرد: موضوع تشکیل سازمان نظام رسانه های در مجلس نهم نیز مطرح بود اما در این دوره مجلس تاکید بیشتری برای ساماندهی نظام رسانه و قانون گذاری برای این صنف وجود دارد.

** دولت لایحه سازمان نظام رسانه ای را ارائه کند، سریع اقدام می شود

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد که سازمان نظام جامع رسانه ای کشور هرچه سریع ترباید نهایی شود.

جعفرپور یادآور شد: از آنجاییکه مجری این طرح و برنامه دولت است ترجیح دادیم منتظر بمانیم تا دولت آخرین اقدامات و تغییرات را روی این طرح و لایحه انجام داده و پس از ارسال به مجلس ما نیز از آن استقبال و حمایت خواهیم کرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در عین حال تاکید کرد: این آمادگی در مجلس وجود دارد تا برای ارباب رسانه، مطبوعات و طراحان نظام مهندسی رسانه از نظر کارشناسان این حوزه استفاده شود از این رو در کمیسیون فرهنگی از مسئولان مطبوعاتی و افراد برجسته رسانه ای هم حضور دارند که بطور یقین استفاده از نظرات و پیشنهادات آنها بر غنای این کار می افزاید.

پیش نویس لایحه نظام رسانه ای کشور دارای 7 فصل و 66 ماده است که موادی از آن پیش از این در هیات دولت به تصویب رسیده بود اما 13 آبان ماه و در جلسه هیات وزیران با چند ایراد روبرو شد و برای اصلاح به کمیسیون فرهنگی دولت بازگشت.

هیات وزیران چهار ایراد به این لایحه گرفت که به موجب آن، از سازمان اداری و استخدامی کشور خواست حوزه شمول این لایحه را از جهت تسری به روزنامه نگاران و فعالان رسانه مشخص کند، ارکان این سازمان را ترسیم کند، امکان شناسایی سازمان به عنوان موسسه عمومی غیردولتی با توجه به ماهیت حقوقی سازمان های حرفه ای را فراهم سازد و مرجع بررسی صلاحیت داوطلبان عضویت در هیات مدیره سازمان استانی در اولین دوره آن را به دقت تعیین کند.

همچنین در دیگر ایرادات، هیات دولت از کمیسیون فرهنگی خواست برخی مواد را که درباره موضوعات حقوقی و کیفری است با وسواس خاصی تعریف کند و گزارش دقیقی در این زمینه به هیات وزیران ارائه دهد. 

** اهتمام ویژه به نهادینه شدن سواد رسانه ای در جامعه 

جعفرپور در بخش دیگری از سخنان خود توجه و اهتمام ویژه به آموزش سواد رسانه ای را نیز مورد تاکید قرار داد و گفت: باید توجه داشت موضوع آموزش سواد رسانه ای را از حتی سنین کودکان مهد آغاز کرد زیرا از این طریق بسترهای لازم بوجود خواهد آمد.

به گفته این نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی، باید فضای غیر سالم را آسیب شناسی و چالش های آن را پیدا و در جهت سالم سازی و معرفی فضاهای اینگونه و امن برای فرزندان و خانواده ه در فضای رسانه های دیجیتال و مجازی معرفی و تبیین کرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اکنون به ویژه فرزندان خانواده ها، غرق در فضای مجازی هستند، لذا باید گاهی دست غریق ها را بگیریم و به فضای حقیقی کوچه، بازار، پارک، فضاهاهای سالم تفریحی و ... بیاوریم در غیر اینصورت عده زیادی از نوجوانان و جوانان در فضای مجازی و سرگرم در گوشی های موبایل غرق خواهند شد.

جعفرپور گفت: باید بتوانیم آنها را به جایی ببریم که کوکان نباتی آنجا حضور دارند مثلا لازم است آنها به موسسه محک و یا محل نگه داری افراد معلول و بیمار ببریم تا از نزدیک مشاهده کنند که در چه شرایطی هستند و قدر این سلامتی و دوران بدانند.

به گفته وی، گاهی نیاز است که به فرزندان برای برگشت به مسیر اصلی تلنگری زد تا از خواب خیالی و بی هدف بیدار و در ریل درست و اصلی برگردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.